Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minifluga i kamerahuset!

Produkter
(logga in för att koppla)

marsbarn

Aktiv medlem
Var nyligen på läger i bollnäsområdet och hade såklart kameran med mig. En kväll var jag ner på bryggan och när jag då tittade upptäckte jag att någonting (en liten fluga?) verkade sitta på linsen. Efter en snabb undersökning kunde jag dock konstatera att den befann sig i kamerahuset.

När jag kom tillbaka till stugan tog jag en tops och fiskade mycket försiktigt upp en litenliten fluga.

Det var otroligt mycket småflugor/knott i luften där på bryggan men kan en liten fluga verkligen ta sig in mellan objektivet och kameralinsen? Hur har den annars kommit dit tror ni?

Och tog jag bort det på rätt sätt eller ska jag göra annorlunda nästa gång ?
 
Uppenbarligen lyckades han ta sig in, på nått vänster. Bytte du objektiv? I så fall passade han kanske på då.

Ditt sätt att lösa problemet verkar ju ha fungerat bra. Så länge man är försiktig och aktar kamerans känsligaste delar är det nog en relativt bra metod.
 
Jag fick i somras in en minifluga (sk millimeter) under glaset på min laptopskärm, så dom behöver nog inte mycket för att ta sig in.....
 
Under en fjällvandring på 70-talet hade jag en slända (?) promenerandes i min Nikon F2. Den vandrade omkring hit och dit och var definitivt större än några millimeter. Vi kallade honom för "maskinisten". Han påverkade dock inte bilderna vare sig negativt eller positivt. Idag sägs ju många kameror vara vädertätade - kanske någon tillverkare också kan göra "knottätade" varianter fär dem norr om Dalälven ... / mvh FiCa1
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.