Annons

Miniatyrer av ORF:ar i Windows 7/64

Produkter
(logga in för att koppla)

Per S

Aktiv medlem
Det visas inga miniatyrbilder av ORF-filerna i Windows utforskare. Jag har Windows 7, 64-bitarssversionen. Är det någon som har ett tips på hur man ska kunna se miniatyrerna istället för en intetsägande filsymbol?
 
Jag har samma problem. Haft picasa, fswiever och cs5 som "förval" för att öppna filerna, men oavsett vad jag väljer så måste respektive program startas innan man kan se miniatyrerna. W7 stöder inte orf filer + Ingen av programmen jag har "körs" i bakgrunden när de inte är öppna, enda förklaringen som jag kan förstå. Men kan det finnas nått tillägg till windows som gör så det funkar?
 
Nej, har sökt på f-sidans forum och lite google. Jag kanske inte är den grymmaste windows kännaren efts jag haft linux några år fram till nu. Men jag kan inte få fotofiler av orf format att se ut som foto miniatyrer utan att starta upp ett annat program.
f.ö
Beklagar J2, men jag tror att om man måste man posta "unika" frågor på forumet, -så får du nog ett ganska dött forum ganska snart. Skriv gärna lösningen här istället, - så lovar jag att svara kommande veckors frågor på samma ämne istället för dig. ( du får det som julklapp).
mvh
peter
 
Nej, har sökt på f-sidans forum och lite google. Jag kanske inte är den grymmaste windows kännaren efts jag haft linux några år fram till nu. Men jag kan inte få fotofiler av orf format att se ut som foto miniatyrer utan att starta upp ett annat program.
f.ö
Beklagar J2, men jag tror att om man måste man posta "unika" frågor på forumet, -så får du nog ett ganska dött forum ganska snart. Skriv gärna lösningen här istället, - så lovar jag att svara kommande veckors frågor på samma ämne istället för dig. ( du får det som julklapp).
mvh
peter

Codecen är allt du behöver. Trust me. Den fungerar.

Nej, jag ser ingen nackdel i att frågor inte ställs om på nytt.
 
Tyvärr, den fungerar inte trots trots ominstallation med adminstratörsrättigheter.

Nytt förslag?

Fungerar under Win 7 Ultimate/64 tillsammans med filer från E5, EP1 och E420 hos kamraten där jag installerade det. Fler olympuskameror än så finns inte i bekantskapskretsen.
 
Nu fungerar det. Det verkar som om Olympus Raw Codec krockade med Microsoft Camera Codec Pack. Efter att ha avinstallerat Olympus-codecen funkar ORF-visningen.

Tack för alla goda råd!
 
Grattis Per!

Lite pinsamt är det, men jag lyckas inte....Har instalerat codec för 64bitar (även testat 32). Har valt windows fotovisare som förval/standard program. Går i på mina bilder och ser varken miniatyrer eller bilden när jag öppnat den. Har avinstallerat både fswiever och picasa, så det beror inte på det. Håller på att få araben på det här jävla windows, och är svårt linux abstinent. Ungarna hindrar mig från att byta tillbaka till ett system som jag inte kan, men ändå begriper,- efts vi delar dator. Jag får väl googla runt lite till..........
 
Grattis Per!... Lite pinsamt är det, men jag lyckas inte....Har instalerat codec för 64bitar (även testat 32). Har valt windows fotovisare som förval/standard program. .....Jag får väl googla runt lite till..........

Tja, det verkar som om din dator behöver mer handpåläggning än min. Kan tyvärr inte komma på någon universallösning. Själv ser jag (äntligen!) ORF:arna som miniatyrer i utforskaren, så för min del är problemet löst. Windows bildvisare gillar jag inte, utan föredrar Xnview. Du kan, förslagvis, prova Xnview om du inte får rätsida på problemet. Smidigt och gratis, och finns för övrigt även för Linux.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.