Annons

Mini-helikopter-fotografera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg på http://www.graupner.de/en/products/617a4b42-d04d-4426-86aa-fd228bc7d676/9603/product.aspx att dom marknadsför ett mini-helikopter som heter WP 500X-S Quad Flyer för stillbilds-videofotografering. Ca-pris 500 Euro. Har någon erfarenhet av denna eller någon annan liknande modell? Bra köp? Tänkt att användas för bl.a. industri-bröllop-fastighets-dokumentationer.

Jag känner inte till något om den specifika produkten. Generellt kan jag känna att 1400 gram är rätt klen viktkapacitet.

En annan sak kring den här typen av fotografering är att det krävs tillstånd för att för att utföra den om den är kommersiell.

http://www.transportstyrelsen.se/Luftfart/Luftfartyg/Obemannade-luftfartyg-UAS/

För de pengarna får man förmodligen inte mycket. Och vad är "stillbildsvideo"? :)

Hej, med stillbilds-videofotografering menade jag att man skulle vilja ha den till både och.

Nu kan man ju som du vet filma med alla systemkamerorna (nästan iaf). Ställde frågan just med tanke på om någon vet/visste hur detta är ett bra alternativ. Självklart skulle en dyrare lösning vara bättre, det finns uppåt 50.000:- för de mera kunniga.

Men 5000:- är väl rätt överkomligt för lite enklare jobb?

Jag har sett ett antal såna där, inte just den där modellen, ute på fältet och alla har varit modifierade hemmabyggen. Det krävs en ordentlig lyftkraft för att köra med säg en 5D Mark 2 (som de flesta har kört med) samt t.ex. en 16-35:a.
Det bästa är nog att satsa på sex rotorer eftersom det ger en stabilare flygning än fyra.
Men kostar det så smakar det. :)
Till den där så kanske du kan ha en GoPro kamera, åtminstone tills du känner dig säker på att flyga den.

Sen brukar det vara en som flyger den och en som sköter kameran.

Jag har för mig att Foto-micke har någon film med en sån här flygande mojäng. Leta rätt på hans blogg.

Jag har sett ett antal såna där, inte just den där modellen, ute på fältet och alla har varit modifierade hemmabyggen. Det krävs en ordentlig lyftkraft för att köra med säg en 5D Mark 2 (som de flesta har kört med) samt t.ex. en 16-35:a.
Det bästa är nog att satsa på sex rotorer eftersom det ger en stabilare flygning än fyra.
Men kostar det så smakar det. :)
Till den där så kanske du kan ha en GoPro kamera, åtminstone tills du känner dig säker på att flyga den.

Sen brukar det vara en som flyger den och en som sköter kameran.

Jag har för mig att Foto-micke har någon film med en sån här flygande mojäng. Leta rätt på hans blogg.

Hej, jag såg hans video, verkar helt OK men vad kostar kalaset? Hade egentligen bara tänkt mig något enklare, men som vanligt, får man vad betalar för…

Ska iaf kolla vidare!

Flygfoto - FPV

Hej,

Det behövs en rätt avancerad plattform för flygfoto/FPV (first person view) om du ska använda "riktiga" kameror samt optik. Dessa multirotorplattformar styrs som en modellhelikopter. De har självstabiliseringssystem, men om du ska försöka dig på detta bör du har flygning med radiostyrd helikopter i ryggmärgen, annars kommer du på färre än 10 sekunder bli av med din fotoutrustning.

Du kan läsa om mulirotormodeller på rcflyg.se. Du behöver förmodligen en hexakopter som drivs av sex motorer/rotorer för att orka tyngden av din fotoutrustning. Som någon ovan nämnde måste du ha tillstånd av transportstyrelsen för UAS, dvs obemannad flygfarkost. Tillståndet kostar ett antal tusen och måste förnyas varje år.

Jag menar inte att skrämma bort dig, det är kul men minst lika komplicerat och dyrt som just själva fotograferingen kan vara. Börja med att köpa en liten modellhelikopter på teknikmagasinet, t ex den här. Om du blir en fena på att flyga kan du fundera på att gå vidare.

Lycka till!

/Måns

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar