Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minesluckan på dynax 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

yazzo

Ny medlem
Minneskort luckan på dynax 5d gör mig galen det har alltid varit onödigt krångligt men nu verkar den ha pajat helt. Någon mer som haft detta problem?Kännes som ett feltänk i konstruktionen att behöva öppna denna tråkiga lucka för att komma år USB kontakten också.Funderar på att helt enkelt korta av den spaken som tycker upp minneskortet det är den som inte går ned helt så att luckan går att stänga.Hoppas på tips Tina

Jag har hört att fler har haft det felet. En svag konstruktion på D5d:n. För att undvika det så använder jag aldrig knappen utan drar upp kortet med nageln istället.

Samma fel

Hade samma fel på min 5D. Fick det åtgärdat hos Zieger. Fick efter detta andra problem med min 5D som gjorde att Sony krediterade köpet. Det hade inget med luckan att göra. Kameran var stendöd. Nu har jag en Sony A100 och på den har man en helt annan stabilare konstrktion för att ta ut nminneskortet. Produktutveckling...
//Arne B

Re: Samma fel

ArneBerne skrev:
....Sony krediterade köpet. Det hade inget med luckan att göra. Kameran var stendöd. Nu har jag en Sony A100 och på den har man en helt annan stabilare konstrktion för att ta ut nminneskortet. Produktutveckling...
//Arne B

En liten sidekick!

Hur upplever du bildkvaliten D5D vs A100?
Brus, upplösning, skärpa, färger osv?

Som en rätt vild yngling fick jag många minnesluckor som aldrig har reparerats. Tror ni Sony kan ge mig en kamera för det?

Än så länge så har jag inte haft något problem alls med den luckan, så är nog inte alla D5D kameror som är drabbade.

Jag hade problem med den spaken också, tills jag kom på hur man skulle göra för att det ska funka bra.

Det kanske är något annat i erat fall, men jag trycker in knappen innan jag stoppar tillbaka kortet i kameran. Det har aldrig felat. När man ska ha ut kortet får man trycka en gång på knappen för att den ska poppa ut och en till gång för att trycka ut kortet. Därefter kan man trycka in den igen så går luckan att stänga.

Eller har jag missat vad problemet är?

Flaggskepp skrev:
Därefter kan man trycka in den igen så går luckan att stänga.

Eller har jag missat vad problemet är?
Har inte 5D men dock 7D & där måste man också trycka in spaken innan luckan stängs.

Upplever i Tinas första inlägg att det missats, eller missförstår jag också?

//Larsa

Hej Jörgen!

Det är väldigt svårt att jämföra två kameror om man inte har båda två samtidigt. Det är så stora skillnader i ljus och färg vid olika tillfällen att det blir svårt att jämföra. De skillnader jag ser när jag tittar på mina bilder på de som är tagna med 5D och de som är tagna med A100 är att A100s bilder är mer intensiva möjligen pga av upplösningen. Brusigheten har jag inte sett någon skillnad på. Titta på mina bilder i mina album så kan du jämföra själv. Jag gör generellt väldigt lite förändringar i bilderna. För det mesta bara en skärpning.
Hälsningar Arne

.Z. skrev:
Har inte 5D men dock 7D & där måste man också trycka in spaken innan luckan stängs.
...
Detta retar mig lite, men inte värre än att jag lever med det. Däremot förundras jag över att det inte inträffar varje gång jag sätter tillbaka kortet - senast i går lyckades jag pilla i kortet och stänga luckan, utan att spaken for ut. Markeligt.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar