Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mindre skärpa i A2:ans MRW än i JPG

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Jag har just fotograferat små tekniska enheter med skarpa konturer och mycket mycket fin text i MRW.

Har sedan processat MRW-bilderna i PS och efter justering omvandlat dom i PS till JPG i högsta upplösning.

Till min stora förvåning var skärpan bättre i JPG-bilderna än i MRW-originalen.

Nu startade jag Noiseware och nollställde all brusreduktion men lät skärpningsfunktionen vara på max d.v.s. 5 och körde en MRW-bild i den. Då blev MRW-bilden något skarpare än JPG-bilden.

Är detta normalt?

Bilderna tagna med stativ, bländare 11, ISO 64 och 10 sekunders fördröjning för att absolut eliminera skakningsoskärpa.
 
MRW filen är rådata från sensorn alltså är den inte behandlad av kameran, med jpg så skärps bilden i kameran (vet inte om du kan ställa hur mycket den ska skärpas i din kamera). MRW kräver lite uppskärpning i dator för att bli skarpa.

Dan
 
Jag skulle kanske varit tydligare.
Jag har bara överfört MRW-bild från kameran. Sedan har jag processat JPG i PS som då blivit skarpare än originalbilden.
Har alltså inte låtit kameran processa JPG före överföringen.
Borde kanske testa det också. Har skärpning inställd i kameran.

Men den av Noiseware skärpta MRW-bilden blev mycket bra. Mycket bättre än jag hittills lyckats åstadkomma i PS.
Får kanske lov att skaffa PS-pluginversionen av Noiseware så att det går att göra ett funktionsmakro som automatiskt gör skärpningen i batch.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.