Annons

Mindre bilder men samma kvalite

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej.

Jag har bilder på ca 10-15MB som jag ska skicka iväg.

Jag vill nu kunna förminska dessa på ett sätt som gör att de fortfarande behåller kvaliten som de har nu.
Går det att göra det & i så fall hur?

Bilderna ska användas i tryck & högst 70X100 cm

Nej

Är du inte insatt i bilkdbehandling och vet hur du ska skärpa och behandla bilder för tryck i större storlek så är det bästa att du skickar originalbilden som den är och säga att den är obehandlad.

Säg så här. Jag öppnar en bild i photoshop som är 5,33MB, bildstorlek 5616x3744. Jag går in på image size, där står det ju självklart samma pixelstorlek, i cm är bilden i bredd 198cm & höjd 132cm, upplösning 72. Ändrar jag till upplösning 300 minskar cm till b: 47 & h: 31. När jag sen går in & sparar är nu bilden 7,3MB istället. Jag vill ju få färre MB att skicka iväg över nätet... Hur gör jag?

Detta är från Adobe, men jag förstår inte, arghhh!!
"Så länge bilden inte samplas om förblir mängden bildinformation densamma när du ändrar utskriftsmåtten eller upplösningen. Om du ändrar upplösningen på en fil, ändras dess bredd och höjd på så sätt att mängden bildinformation bibehålls.

Du kan se förhållandet mellan bildstorlek och upplösning i dialogrutan Bildstorlek i Photoshop (välj Bild > Bildstorlek). Avmarkera alternativet Ändra bildupplösning eftersom du inte vill ändra mängden bildinformation i fotot. Ändra sedan bredd, höjd eller upplösning. När du ändrar ett värde ändras de andra två värdena på motsvarande sätt. Med alternativet Ändra bildupplösning kan du ändra bildens upplösning, bredd och höjd så att den passar både utskrift och skärmvisning.

Pixeldimensionerna är lika med dokumentstorlek vid utskrift gånger upplösningen.
A.
Originaldimensioner och upplösning
B.
Minska upplösningen utan att ändra pixeldimensionerna (ingen omsampling)
C.
Om du minskar upplösningen vid samma dokumentstorlek minskas pixeldimensionerna (omsampling)"

Jag vill liksom kunna skicka bilder över nätet som är mindre än 10MB, men som fortfarande har så gott som samma kvalite. Ökar jag upplösningen minskar ju bilden på tryckt papper, men den blir inte pixlig. Men den är ju fortfarande lika stor i MB....

Gör det inget om man minskar på kvaliten till 7 istället för 12, då blir bilden runt 1MB. Är det tillräckligt bra kvalite för tryck då?

Precis, då kan filerna vara upp till 2GB. Skulle kunna vara en lösning om anledningen till att du vill minska filerna är att du vill maila en mottagare som har begränsningar i hur stora filer de kan ta emot...

Sparar du bilden som en JPG? Isåfall kan du välja kvalité från 0-12 när du sparar den. Ev kan man testa att sänka den något snäpp. Kvalitén blir sämre men troligtvis väldigt lite.

Du ska inte minska på kvaliteten däremot skala ner den. Du skall alltså minska höjden höjden och bredden. DPI ska vara 300. Du kan alltid mejla bildredaktören och fråga. Annars har vissa tidningar ftp där kan du ladda upp dina bilder eller som någon annan föreslog att du använder spred.

Orkar inte att förklara allt i detalj men kan rekommendera den här boken av Stefan Ohlsson:

http://dext.se/products/digital-bild-4-0-fran-fotografering-till-fardig-bild

han tar upp det mesta, väldigt detaljerat - minst sagt ;-)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto