Annons

Mina tankar om fotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Har snart skrivit 4000 inlägg i forumen. Mycket skit och tekniktjafs säkerligen men kanske ett och annat tänkvärt ord om fotografi och bildskapande? Kanske är det dags att sammanställa det som man tycker låter bra på papper innan det försvinner för alltid ut ur datorernas värld? Fler än jag som har sådana tankar? Tänk vad mycket läsvärt och lärorikt som där kan finnas bland alla foruminlägg och som är värt att bevara till eftervärlden? Våra egna viktigaste tankar om fotografi, samlade i små skrifter, som vänner och bekanta och våra efterlevande kan studera.......?

50'års kris?

Det låter väldigt flummigt när du säger(skriver) det men när jag tänker på hur det hade varit om tex. min morfar hade gjort nått liknande innan han dog så hade det varit kul att läsa. roligare om det hade varit ännu längre bar i tiden.

Det kanske är nått för dig Nils.
Dock inte aktuellt för min egen del just nu.

/Simon

Redan i mitt andra inlägg från januari 2003 hittade jag något som var intressant:

"En bra bild ska ha både teknisk och konstnärlig kvalitét.
Det räcker inte med bara teknik eller bara orginalitét (konstnärlighet). För att en bild ska vara riktigt bra måste den ha båda. Men en bild med bara en god teknik är oftast sämre än en bild med bara god konstnärlighet och sämre teknisk kvalitét. God teknisk kvalitét kan sedan vara mycket olika saker precis som god konstnärlig kvalitét kan variera i all oändlighet. En bild som är grynig/oskarp eller en bild med lägre kontrast eller mjukare toner är inte sämre utan kan i flera fall vara bättre. Det beror på motiv och vad fotografen vill framhäva i sin bild. Att kunna åstadkomma just det resultat man vill ha med sina kunskaper i olika tekniker etc. är det som många gånger ger fotografen/bildskaparen den frihet som behövs för att få bästa resultat.

Vad jag vill säga är alltså: Det finns ingen norm för vad som är bra fotografi. Fotografen som kan variera sin teknik som han själv känner för och som dessutom har förmågan att ge bilderna/motiven den rätta känslan och harmonin (så att bilderna blir vackra, intressanta, käslomässigt starka mm) han/hon har lyckats."

Måste nog göra en riktig genomgång av mina inlägg, kan nog bli en liten skrift för bokhyllan? och varför inte varvat med bilder man själv tagit?

Inte typ vad som skrivs här eller endast tankar om fotografi, men som Simon skriver så.. Jag tror dock det finns mer/annat än det fotografiska tankarna som är intressant för efterlevande.

Både min pappa (på önskan av storasyster) samt min morfar har skrivit ner en hel del om sina liv innan de gick bort om hur de levt och vad de sysslat med (kompletterat med urklipp och några bilder.) Något jag är glad för och som jag nog också kan tänka mig göra. Om jag hinner med att skriva innan den dagen vill säga..

Rent fotomässigt får nog de efterlevande dock mest tillgodohålla med bilderna/negativen/filerna.

harryett skrev:
50'års kris?

Det låter väldigt flummigt när du säger(skriver) det men när jag tänker på hur det hade varit om tex. min morfar hade gjort nått liknande innan han dog så hade det varit kul att läsa. roligare om det hade varit ännu längre bar i tiden.

Det kanske är nått för dig Nils.
Dock inte aktuellt för min egen del just nu.

/Simon

Min egen farfar efterlämnade ett lite häfte om hans liv och uppväxt, hans tankar kring sitt yrke som glasblåsarmästare och lite tekniker som han själv utvecklat/uppfunnit (nedtecknade 1949-50). Detta finns nu i kopia på Smålands Muséum i Växjö och delar av det i en bok (som ett eget kapitel "Till Graalglaset fick jag idén.....") om Agnes Hellners glassamling på Stockholms Universitét "Kärlek till Glas". Denna bok utgavs 1998, 45 år efter min farfars bortgång. Även många glassamlare/historiker har visat intresse av materialet som låg länge helt oanvänt hemma hos mina föräldrar tillsammans med en stor samling ritningar och skisser på glas min farfar själv komponerat under sin tid på Orrefors men främst vid Lindefors glasbruk/Strömbergshyttan.

Kanske är det flummigt och lite 50-årskris över detta tänkande? Men precis som med en del bilder ser vi kanske mindre värde i dom idag än vad de egentligen förtjänar?

Graal skrev:

Kanske är det flummigt och lite 50-årskris över detta tänkande? Men precis som med en del bilder ser vi kanske mindre värde i dom idag än vad de egentligen förtjänar?
Det tror jag också och vice versa.. Även i framtiden kommer nog vissa bli erkända först efter sin död (och det är antagligen inte de som överröses av kommentarer på fotosidan.)

..och hade sånt skrivande bara tillhört 50-årskriser hade knappt min pappa hunnit..

Bra idé Nils.

Jag har sammanställt det viktigaste av alla mina nära 7 tusen. Inte för att orden och meningarna är så viktiga eller geniala utan först och främst för att jag menar att mycket ständigt återkommer och då vill jag ofta ha själva essänsen av/från tidigare svar..

Ett nöje är det också.. Att bläddra bland sina egna meningar, hur tokigt det än kan låta för den som tror att det har ett egoistiskt självdyrkande syfte.

Jag har många gånger starka meningar. Dessa är också spännande att överblicka, man lär sig en del om sig själv faktiskt. MÅnga idag menar inget konkret om ngt alls,, i vår postmoderna levetid/samtid så kan vi heller inte kritisera alla andra. Bara jaget kan bestämma vad som är rätt och fel, fult och skönt osv..
Läs i forumet ni och se hur många som faktiskt inte vågar mena ngt som helst;)!

Mycket jobb är det att gå igenom 7 tusen inlägg.. men om man är ute efter en viss typ så går det snabbare! Jag sparar noll av tekniktjaffs och sånt har jag gott om..

En rejäl bibba blev det ändock.. kul!

MVH Niclas,

PS, det är som med fotandet eller egentligen alla kreativa sysslor, att man liksom plötsligt blinkar till och skriver ngt riktigt bra...
Som man ibland/ofta bill koma ihåg. Efter en timme så är sånt ofta borta.. Inspirationen finns inte att hämta i samma sammanhang längre.
Många sådana ögonblick ligger begravda i forumtrådarna..

Ett exempel är när man skrivit ett långt mail, massor av öppna tankar nedskrivna,, pennan flyter på, och så händer det. Plötsligt så klickar pc,n och allt är borta.
Hur ofta uppnår man samma tillfredsställande resultat om du skriver om mailen direkt efter?
Iaf jag måste hitta en liknande inspiration/"Stämmning" för att få till en liknande mailen. Lika bra blir det nog aldrig heller..
DS,

Senast ändrad:
ANNONS