Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mina skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Sedan sex år har jag använt en Canon iP4500 utan bekymmer, en bra skrivare med dubbla fack och ganska snabb. Färgpatronerna har jag köpt dels "äkta" från Canon, dels från Clas Olsson eller Kjell & Co, och dom har blandats. På senare tid har det blivit alltfler från Olsson.

Men så händer något, 10X15 bilder blir svarta påkanten och skrivarhuvudet var "indränkt" i bläck. Dags för inköp av ny maskin.

Köper en Epson EPSEXP215 från Elgiganten och den var egentligen ganska bra, men den saknade dubbla fack och var långsam, jag ville prova ett annat alternativ.

Det blev en Brother DCP-J752DW inhandlad från ett mindre företag. Skrivaren och jag kom aldrig överens, efter att säljaren lagt ner tre timmars uppstartsförsök fick han ta den tillbaka. Inte ens pappershanteringen fick godkänt, krångligt och när facket sköts in ramlade fotopappren ur

Skrivaren hade jag betalat och lösningen blev att säljaren erbjöd en något begagnad Canon iP4500 och pengar tillbaka. I syfte att prova lånade han mina bläckpatroner och maskinen överlämnas fullt funktionsduglig.

Efter nyanskaffningav patron som var tom ville jag provköra och finner att fotopapper fortfarande fläckas.
Jag ringer då till Canon i Karlstad och frågar vad det kan vara för fel. Får omedelbart frågan, vad har Du för bläck och svarar piratbläck. Jaha säger säljaren på Canon, då är skrivaren helt förstörd, Du kan aldrig återvända till originalpatroner, skrivaren är körd och det är bara att kasta och köpa nytt. Vi lämnar ingen garanti och vi reparerar inte skrivare som laddats med piratbläck.

I det ögonblicket var det nära att båda skrivarna hade åkt till tippen, men jag tvättade undersidan på skrivhuvudet i T-sprit och torkade försiktigt. Åkte sedan och köpte nya piratpatroner med svart bläck och provkörde. Fungerade perfekt till min glädje! Förmodligen har felet hela tiden varit att en av bläckpatronerna har släppt ut alltför mycket bläck som samlats under huvudet och sedan droppat ner i underliggande låda.

Därefter blev det två tolvbladiga almanackor med färgbilder till två barnbarn, inga problem.

450;- för en något begagnad skrivare (som jag kan hantera) var äventyret värt!

per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.