Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mina RAW bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

PITCH

Aktiv medlem
Jag ställer in kameran på att jag vill ta RAW bilder. Men jag hittar dem sedan inte någonstans.

Program som jag använder för att föra över bilderna säger att där inte finns några bilder i kameran. Jag går in manuellt (via utforskaren) och kollar men kan inte där heller hitta mina RAW bilder... Gör jag något fel ?

Tar jag bilder med RAW+L så fastnar bilderna i minnet...

Är det jag som inte kan detta eller är det kameran som spelar mig ett spratt ?

Lite teknisk information hade varit bra.
Din profil är inte speciellt avslöjande!!!
Dom 3 bilder du laddat upp är tagna med 3 olika kameror.

Kameramärke och modell?
Minneskort?
Program som används och operativsystem?

Oj förlåt... tänkte inte på det.

Canon 350d, minne = SanDisk Ultra 2 (512mb)

OS = XP Pro

Paint Shop Pro

PC eller Mac?
USB eller kortläsare
Hur försöker du hitta bilderna?

Använder du Explorer (utforskaren) skall du i inställningarna markera "Visa alla filtyper).

De finns garanterat där, det är bara programmet du använder som inte ser dem.

Canon har väl ett eget program, som du behöver, för att läsa in och redigera Raw-filer?

Om det är Photoshop du använder behöver du CS och Adobe Camera Raw, det senare är gratis, för att kunna läsa in dom.

/AnWi

Såg du hann att ändra lite till medan jag svarade.

Paintshop kan INTE läsa dina filer.
Till XP finns det en plugin som gör att du kan se Raw-filer. Den görs av microsoft och är gratis.

För att kunna redigera dina filer behöver du ett program från Canon, Photoshop eller någon av de läsare för Raw som finns. Leta lite i Forum hittar du flera trådar om detta.

/AnWi

Senast ändrad:
Som Anders säger här ovan, "visa alla filer" är bra. (Stora cirkeln)
Det är också bra att se filändelserna, då vet man vad det är för något.(Lilla cirkeln)
Öpnna "Den här datorn" och klicka på "C:".
Klicka på "Verktyg" och välj "Mappalternativ".

Bilagor

• mappalternativ.jpg
    mappalternativ.jpg
    31.8 KB · Visningar: 752
USB eller kortläsare

SV: USB

Använder du Explorer (utforskaren) skall du i inställningarna markera "Visa alla filtyper).

SV: Har jag gjort, fungerar inte.

Canon har väl ett eget program, som du behöver, för att läsa in och redigera Raw-filer?

SV: Var hittar jag det ?

Till XP finns det en plugin som gör att du kan se Raw-filer. Den görs av microsoft och är gratis.

SV: Ok. Var hittar jag den... ?

Jag fick med 3st cd skivor:

CD1: Canon DIGITAL EOS software instruction manuals disk

CD2: Canon DIGITAL EOS Solution Disk v10.0 (Canon Utilities: ZoomBrowser EX 5.1, PhotoRecord 2.2, PhotoStitch3.1, EOS Capture 1.3, TWAIN/WIA Driver 5.6, Digital Photo Professional 1.6)

CD3: ArcSoft Photo Studio 5.5 for windows

Senast ändrad:
PITCH skrev:
Jag fick med 3st cd skivor:

CD1: Canon DIGITAL EOS software instruction manuals disk

CD2: Canon DIGITAL EOS Solution Disk v10.0 (Canon Utilities: ZoomBrowser EX 5.1, PhotoRecord 2.2, PhotoStitch3.1, EOS Capture 1.3, TWAIN/WIA Driver 5.6, Digital Photo Professional 1.6)

CD3: ArcSoft Photo Studio 5.5 for windows

På CD2 har du vad du behöver föra att "framkalla" dina RAW-filer till jpeg. Installera och testa, ska du se.

Jag installerade både Digital Photo Professional och Zoombrowser. Det verkar funka nu att hämta RAW filerna från kameran. /Tack för hjälpen alles

En iaktagelse jag gjorde i samband med installationen var att det vid sidan av installerades en hiskeli massa andra program. Förmodligen ska det ju vara så. Hoppas inte att Canon packar på mej en massa onödig dynga som jag inte behöver eller vill ha. För övrigt så krympte min hårddisk med 167 megg. Tur för mej att min HD är stor, stackars de som inte har så mycket utryme kvar.

Många engagerade sig i mitt problem på så kort tid.
Tack igen för hjälpen!

PITCH skrev:
Jag installerade både Digital Photo Professional och Zoombrowser. Det verkar funka nu att hämta RAW filerna från kameran. /Tack för hjälpen alles

En iaktagelse jag gjorde i samband med installationen var att det vid sidan av installerades en hiskeli massa andra program. Förmodligen ska det ju vara så. Hoppas inte att Canon packar på mej en massa onödig dynga som jag inte behöver eller vill ha. För övrigt så krympte min hårddisk med 167 megg. Tur för mej att min HD är stor, stackars de som inte har så mycket utryme kvar.

Många engagerade sig i mitt problem på så kort tid.
Tack igen för hjälpen!

167 MB är inte mycket för, i detta fall flera program. och har man en bra DSLR eller annan digital och fotar RAW så borde man ha en stor hårddisk. Både för att spara bilderna, samt att bearbeta dom (arbets mine)
och 167MB är ju "bara" 37 RAW bilder (4,5 MB/styck)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar