Annons

Mina hästbilder hamnar på Facebook 10 min efter uppladdning...

Produkter
(logga in för att koppla)

P Norrman

Medlem
Jag arbetar en del med actionfotografering, och då främst hästhoppning. Efter en tävling laddar jag upp bilderna på min hemsida, sen tar det kanske en halv dag så ligger många utav dem uppe på dessa 19-åringars facebook-sidor. Detta är lite irriterande, men ger ju samtidigt mig reklam...

Självklart har jag en vattenstämpel med mitt namn över hela bilden, men ändå känns det lite fel. Det är ju en tydlig överträdelse utav upphovsrättslagen. Dessa personer är ju trots allt presumtiva kunder till att köpa bilderna utav mig istället.

Ändå vill jag inte vara kinkig och be dem ta bort bilderna eftersom det kan skapa irritation osv.

Många utav mina bilder dyker upp i annonser på hästforum, blocket-annonser osv också.

Hur hade ni gjort?

Jag arbetar en del med actionfotografering, och då främst hästhoppning. Efter en tävling laddar jag upp bilderna på min hemsida, sen tar det kanske en halv dag så ligger många utav dem uppe på dessa 19-åringars facebook-sidor. Detta är lite irriterande, men ger ju samtidigt mig reklam...

Självklart har jag en vattenstämpel med mitt namn över hela bilden, men ändå känns det lite fel. Det är ju en tydlig överträdelse utav upphovsrättslagen. Dessa personer är ju trots allt presumtiva kunder till att köpa bilderna utav mig istället.

Ändå vill jag inte vara kinkig och be dem ta bort bilderna eftersom det kan skapa irritation osv.

Många utav mina bilder dyker upp i annonser på hästforum, blocket-annonser osv också.

Hur hade ni gjort?

Principiellt är det ju fel att "sno" dina bilder, självklart!
Samtidigt ger det ju reklam som sagt.
Märk bilderna med en webadress, e-mail eller liknande och se om du får nåt gehör?
Har du tur kommer ju folk vilja köpa bilder utan vattenstämpel...

Vad det gäller annonser så hade jag kontaktat annons-siten.
De bör ta bort annonsen om du skriver att bilden används utan rättighet (det vet jag folk som anmält förut).
I annonsen använder man bilden utan tillstånd i ett syfte, på facebook är det ju mer för att visa upp den?

Facebook äger alla bilder som laddas upp där. Därför laddar jag aldrig upp bilder som jag vill kunna använda i framtiden på facebook.

Facebook äger alla bilder som laddas upp där. Därför laddar jag aldrig upp bilder som jag vill kunna använda i framtiden på facebook.

Facebook äger inte bilderna! Man tillåter bara facebook att använda sig av bilderna i demo och marknadsföringssyfte. Du har full äganderätt kvar.

Nu över till den verkliga frågan. Kontakta "tjejerna" som använt bilderna på facebook och fråga ifall de vill köpa en tryckt version för x kronor. beroende på y strl.

Eftersom det är 19åriga hästtjejer och inte 19åriga datorkillar som snor bilderna så borde du kunna implementera ett enkelt skydd på din hemsida som gör det svårare att sno bilderna.

Nu vet jag inte hur din hemsida ser ut idag men här kommer några tips:
* Det går att stänga av högerklick på hemsidan. Då blir det svårare att välja "save as"
* Länka inte till bilder direkt utan till htmlsidor som visar bilderna
* Använd lite php som gör unika adresser till bilderna vid varje visning och som bara fungerar en gång/en viss tid.
* Lägg ett lager över din bild med en genomskinlig bild som fotosidan gör.
* Vill man göra det mer svårt kan man med javascript göra bildadresserna mer svårläsliga i htmlfilen.

Du kan ju även lägga till en länk i stil med "Köp denna bild" eller liknande.

Facebook äger inte bilderna! Man tillåter bara facebook att använda sig av bilderna i demo och marknadsföringssyfte. Du har full äganderätt kvar.

Nu över till den verkliga frågan. Kontakta "tjejerna" som använt bilderna på facebook och fråga ifall de vill köpa en tryckt version för x kronor. beroende på y strl.

Tror det var megartiklar om detta för 3 år sen. Man skriver på kontrakt med dom och finstilt bland de tiotalssidorna ingen läser så står det att man fört över äganderätten till dom. De kan ju dock ha ändrat på villkoren, men jag tvivlar på det. Dock får du ju fortfarande göra vad du vill med dina bilderna.

Upphovsrätten är det enda man inte kan ge bort på nåt sätt.

/Stefan

Tror det var megartiklar om detta för 3 år sen. Man skriver på kontrakt med dom och finstilt bland de tiotalssidorna ingen läser så står det att man fört över äganderätten till dom. De kan ju dock ha ändrat på villkoren, men jag tvivlar på det. Dock får du ju fortfarande göra vad du vill med dina bilderna.

Upphovsrätten är det enda man inte kan ge bort på nåt sätt.

/Stefan

Dessutom är det ju så att man ska intyga att man äger rättigheterna till bilderna man lägger upp på facebook. Lägger nån annan upp dina bilder som de uppenbart inte har rättigheterna till så borde det inte gälla ändå.

Intressanta diskussioner! Nu gled det här iväg på vad facebook har eller inte har i sitt användaravtal:)

Går det att lägga något genomskinligt lager över bilderna/hemsidan som gör att det ej går att ta en printscreen på bilderna? De 19-åriga tjejerna tar nämligen just printscreens på sidan. Högerklick har jag stängt av.

Observera att det inte är på facebook jag lagt upp mina bilder, utan det är på en egen hemsida.

Har surfat runt lite nu och hittat ett 80-tal personer som stulit mina bilder. Detta utan att anstränga mig i letandet...

Går det att lägga något genomskinligt lager över bilderna/hemsidan som gör att det ej går att ta en printscreen på bilderna?
Nej, kan man se bilden på skärmen kan man alltid kopiera den.
Jag förstår inte vitsen med att krångla till det för sig själv genom att försöka förhindra att folk sparar ens bilder från en websida. "If there is a will, there is a way", som di däringa amerikanera säger.

Senast ändrad:
Det där är ju intressant faktiskt. Det är ju faktiskt olovlig användning av dina bilder och speciellt taskigt om du tar dem i syfte att de skall kunna köpas av dig. Jag kan faktiskt inte riktigt regelverket kring allt detta men något borde ju kunna göras tycker jag.

det är ju lite som att ta en bild från en provkarta (en sån där det står prov skrivet över alla bilderna) och lägga upp på sin egen hemsida.

å ena sidan vill man ju inte verka gniden och allmänt elak, men om man inte gör något kommer ju detta fortsätta.

nu är ju inte detta samma men för några år sen när jag googlade mig själv (det är faktiskt rätt kul) så hittade jag en av mina bilder i en pdf broschyr från gottländska näringslivet eller något i den stilen och de hade vänligen skrivit foto: daniel rådegren under bilden.... men funderingen var densamma hade de rätt till detta egentligen?

Intressanta diskussioner! Nu gled det här iväg på vad facebook har eller inte har i sitt användaravtal:)

Går det att lägga något genomskinligt lager över bilderna/hemsidan som gör att det ej går att ta en printscreen på bilderna? De 19-åriga tjejerna tar nämligen just printscreens på sidan. Högerklick har jag stängt av.

Observera att det inte är på facebook jag lagt upp mina bilder, utan det är på en egen hemsida.

Har surfat runt lite nu och hittat ett 80-tal personer som stulit mina bilder. Detta utan att anstränga mig i letandet...

Det finns minst ett sätt att komma runt detta.
Ett förslag är att när du lägger upp bilderna på din egen hemsida så gör bilderna små (eller mindre i alla fall) med lägre upplösning. Skulle någon göra en prtscreen så blir det inte lika bra resultat. Och försöker någon förstora så blir resultatet helt kass.
Det här är naturligtvis en balansgång eftersom man gärna vill visa de bilder som är till salu på bästa sätt...

En annan metod som jag tycker fungerar bra är att helt enkelt göra en Flash presentation/bildspel. Då kan bilderna vara större med hög upplösning.
Blir inte alls lika enkelt att komma runt (det går självklart men det kräver lite mer kunskap än en prtscreen :)

Det finns minst ett sätt att komma runt detta.
Ett förslag är att när du lägger upp bilderna på din egen hemsida så gör bilderna små (eller mindre i alla fall) med lägre upplösning. Skulle någon göra en prtscreen så blir det inte lika bra resultat. Och försöker någon förstora så blir resultatet helt kass.
Det här är naturligtvis en balansgång eftersom man gärna vill visa de bilder som är till salu på bästa sätt...

En annan metod som jag tycker fungerar bra är att helt enkelt göra en Flash presentation/bildspel. Då kan bilderna vara större med hög upplösning.
Blir inte alls lika enkelt att komma runt (det går självklart men det kräver lite mer kunskap än en prtscreen :)

Mer kunskap än en printscreen? Det går väl hur bra som helst att ta en printscreen på en flashfil? Så det skulle ju inte underlätta på något sett väl om det är den metoden de kör.

Mittåt! Du har helt rätt Hampus. Jag blandade ihop prtscreen och 'högerklick' när jag satt och tänkte/skrev förra inlägget... det börjar bevisligen bli sent nu... eller tidigt... Hur som haver, det första förslaget kan förhoppningsvis hjälpa.

Natti

Flash

Lägg in bilderna i ett bildgalleri som är baserat på Flash som tex via One.com så slipper du problemet..

Var glad!

Jag tycker inte du ska se detta som något negativt. Se det som sagt som gratis reklam istället. Förmodligen hade dessa hästtjejer aldrig köpt några av dina bilder ändå. Alltså förlorar du egentligen inget ekonomiskt på detta.

Jag jobbar med marknadsföring och idag använder man faktiskt den här metoden medvetet eftersom den är så billig och effektivt. Det vill säga att man sprider en del av sitt material för gratis användning i just sociala medier. Det man förlorar på gungorna tar man sedan igen på karusellerna, som det heter.

Det ser också till att bygga ditt personliga varumärke som en generös och positiv fotograf. Och man gör hellre affärer med en sådan än med en sniken gnällspik.

Så gör inte det bland fotosidans fotografer allt för vanliga och pinsamma misstaget med att börja hota och kräva ersättning. Då kan du slå undan benen för dig själv rejält. Var istället glad över att de uppenbarligen gillar dina bilder och se det som gratis marknadsföring, alltså något du tjänar på.

Det du får göra är en avvägning på vad du skulle tjäna i pengar vs förlora i goodwill genom att skicka fakturor till de som använt dina bilder. alternativt meddela respektive individ om att det är olovlig användning av dina bilder som de håller på med.

Och som nämnts tidigare, vill du minimera spridningen av dina verk så förminska dem och sätt stora fula vattenstämplar.

Jag tycker inte du ska se detta som något negativt. Se det som sagt som gratis reklam istället. Förmodligen hade dessa hästtjejer aldrig köpt några av dina bilder ändå. Alltså förlorar du egentligen inget ekonomiskt på detta.

Jag jobbar med marknadsföring och idag använder man faktiskt den här metoden medvetet eftersom den är så billig och effektivt. Det vill säga att man sprider en del av sitt material för gratis användning i just sociala medier. Det man förlorar på gungorna tar man sedan igen på karusellerna, som det heter.

Det ser också till att bygga ditt personliga varumärke som en generös och positiv fotograf. Och man gör hellre affärer med en sådan än med en sniken gnällspik.

Så gör inte det bland fotosidans fotografer allt för vanliga och pinsamma misstaget med att börja hota och kräva ersättning. Då kan du slå undan benen för dig själv rejält. Var istället glad över att de uppenbarligen gillar dina bilder och se det som gratis marknadsföring, alltså något du tjänar på.

Håller helt och hållet med dig. Man ska kunna fakturera ganska stora summor för att tjäna på det jäntemot att låta bilderna exponeras i dessa sammanhang. Gäller det kommersiell användning är det däremot skillnad tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar