Annons

Mina .DNG blev till .NEF i RescuePRO!

Produkter
(logga in för att koppla)

jolev

Medlem
Hej!

Idag var jag tvungen att använda mig av Sandisk Rescue PRO v.3.2 för att återställa några bilder från ett minneskort som jag råkade formatera av misstag. Från att vart tagna som .DNG har de nu fått filnamnet .NEF i PS Elements 6. Är inte .NEF Nikons RAW format. Ska det vara så efter att man räddat sina .DNG från minneskortet? Och spelar det någon roll för mig när jag jobbar i Camera RAW eller andra program?

//joakim
 
Vet inte om jag förstår vad du menar, men det går inte att få bilderna som DNG direkt ur någon av Nikons kameramodeller. Så att du bara hittade NEF-filer verkar helt i sin ordning

Förtydliga gärna om det är något jag missat

Edit: Såg nu att du kör med Pentax, då kan jag tyvärr inte hjälpa dig med mer än att ja, NEF är Nikons råformatsändelse
 
Jo det stämmer att jag fotar med en pentax inställd på raw DNG. Av 29 bilder som jag räddade är 2st DNG resten blev Filtyp: "NEF-fil (.NEF)".

Tänk vad hemskt om min älskade K10D börjar transformera sig till en Nikon..

P.s Enligt min 6-åriga grabb "ska man binda den med ett fast rep och dra den så ramlar transformersdelarna av" så det blir till och prova :=)
 
Senast ändrad:
Jag borde nog ta reda på vad jag snackar om innan jag skriver nått nästa gång ;)
Om du inte kan läsa bilderna i photoshop (vet inte hur RAW-stödet ser ut i rena photoshop?) så kan du ladda hem adobes DNG-konverter gratis på deras hemsida.
Jag läste i en annan tråd här på fs för inte så länge sen om nån som som fick sitt kort korrumperat men fick tillbaka dom rescuepro. Även hans bilder kom ut i ett annat format, de gick från NEF till TIFF. Konstigt, javisst, men det gör ju inget sålänge man får bilderna :)
 
Nef

Det var väl bra att filerna gick att rädda!
Vad det sedan är för ett RAW format, spelar väl mindre roll om bara bildinformationen finns där! Kan du öppna DNG i Elemets så borde väl även NEF funka i Rawhanteraren.NEF är väl det näst vanligase formatet för RAWdata.Du får en liten "sidofil" efter behandlingen,spara den, det är själva förändringen du gör i RAWprogrammet
Vill du till promt ha DNG så är dt väl bara att konvertera tillbaka.

/ Mats G
 
Det klart vi är glada att bilder räddades. Och jag har inga problem med vilket format bilderna sparas i, sålänge det funkar! Blev mest förvånad och nyfiken..

//noa
 
Är det inte så enkelt att det bara är filendelsen som blivit fel? Då är det bara att döpa om dom till .DNG. Prova att kopiera en il och testa.

//Lars
 
Så enkelt var det inte. Håller man muspilen över tummnageln i windows, får man följande info i fönstret.

Typ:NEF-Fil
Storlek:16.1 MB
Senast ändrad:datum+tid

Provade att spara tillbaka bilderna till minneskortet. Och det funkade men jag kunde inte titta på dom i kamerans monitor. Så bilderna blev nog till riktiga Nikon .NEF filer när RescuePro scannade av minneskortet. Programmet fick fram bilder från Furuvik tagna Agusti 2007 så det verkar klara jobbet galant.

//noa
 
Troligen är bara ändelsen ändrad eftersom en Pentax inte har en aning om hur en NEF fil skall skapas. Och jag har svårt att tro att en rescu-programvara har stöd för både DNG och NEF format, som krävs för en konvertering...
Men det är nog så att om man spara ner en fil på minnskortet som är av fel sort eller har fel ändelse så vägrar kameran att öppna den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.