Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mina bildspel - dela på nätet…?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
Jag var på en paketresa i höstas…och har ca 300 bilder därifrån, alla möjliga motiv…Dessa bilder kokar jag ner till ett bildspel på ca 50 bilder, med egeninspelade ljudfiler eller royaltyfritt ljud/musik. Dvs bara ”lagligt” underlag/material.

Här är direkt kopia av min fråga till researrangören: ”(PS jag har fortfarande ambitionen att göra färdigt mitt bildspel med ljud från hela den resan - och låter er även se det bildspelet om ni är intresserade!)”

Nedan researrangörens svar i kursiv fetstil på min fråga om dom vill se det färdiga bildspelet..? (det fattas ett viktigt verb i 2a meningen, ”se”, eller snarare”använda”, gissar jag).

Deras fråga om syfte: För mig INTE primärt att tjäna pengar i detta läge, utan att bli lite positivt uppmärksammad, ge positiv feedback, självbekräftelse…

Jag åker gärna på en liknande resa med den arrangören, men skulle jag filma och fota mera aktivt på en sån resa som ett nästan-uppdrag för dom, så betalar jag ju inte 19tkr ur egen ficka för resan…

Vad gäller bildspel med ljud – det låter intressant och kul som minne. Vad har du för syfte med att låta oss det?
Om vi ska lägga upp något från våra resor på våra sociala medier eller på vår hemsida måste vi ha intyg om att alla som syns har godkänt att det läggs upp.


Alltså - det kan jag ”fetglömma”, att få fram intyg från alla homo sapiens som ses på bilder…Även om bara personer som skulle kunna identifieras, syns på bilderna, så är det ändå kört. (Tänk om jag hade gjort ett bildspel från Woodstock ’69 - enligt lag (GDPR?) oanvändbart, bortkastat arbete…jag var ju tyvärr inte där då, men hypotetiskt…?)

Jag blev ju mycket fundersam - måste jag ha med mig en stor hög med tillståndsblanketter i resväskan, nästa utlandsresa? Och att utvecklingen går mot att snart är det meningslöst/olagligt att ha en kamera med på resa…?
 
Senast ändrad:
Du kan visa bildspelet som privatperson eller t ex låta någon använda det för t ex journalistiskt ändamål. Problemet för researrangören är att de snabbt hamnar i Lag om namn och bild i reklam och då gäller att personer som syns i marknadsföring från näringsidkare måste ha lämnat sitt tillstånd. Det är inte ett problem som uppstått med GDPR, även om man förstås kan börja gräva ned sig i detaljfrågor kring den förordningen.
 
Du kan visa bildspelet som privatperson eller t ex låta någon använda det för t ex journalistiskt ändamål. Problemet för researrangören är att de snabbt hamnar i Lag om namn och bild i reklam och då gäller att personer som syns i marknadsföring från näringsidkare måste ha lämnat sitt tillstånd. /....
Alltså, om jag förstår dig rätt så kan jag vända mig till exempelvis tidningen "Res överallt" och dom kan använda mitt bildspel journalistiskt, på sin hemsida, eller jag kan lägga ut bildspelet på "tuben", facebook or whatever..., utan att behöva inhämta några tillstånd från personer som syns och hörs på bilderna??
 
Alltså, om jag förstår dig rätt så kan jag vända mig till exempelvis tidningen "Res överallt" och dom kan använda mitt bildspel journalistiskt, på sin hemsida, eller jag kan lägga ut bildspelet på "tuben", facebook or whatever..., utan att behöva inhämta några tillstånd från personer som syns och hörs på bilderna??
Är ingen mästare i det juridiska, men min tro är ja det är ok att publicera så länge det är utan vinstintresse och som privatperson.

Är detta resan till ögruppen utanför Skottland Hebriderna? Hade varit kul att se bilder därifrån i en blogg eller en länk när du väl publicerats något
 
Är ingen mästare i det juridiska, men min tro är ja det är ok att publicera så länge det är utan vinstintresse och som privatperson.

Är detta resan till ögruppen utanför Skottland Hebriderna? Hade varit kul att se bilder därifrån i en blogg eller en länk när du väl publicerats något
Tack för din kommentar, och ditt intresse för mina kommande projekt…! Den resan du refererar till, är det inte.

Den det gäller, var en flodkryssning jag gjorde på Rhen/Mosel i fjol! Bildpelet kommer, även om det tar lite tid!
 
Jag antar att om resebolaget vill ha en reklamfilm för sina resor så anlitar de någon för detta syfte som från början tar hänsyn till lagarna. T.ex har med sig avtalade modeller. Att göra något åt det i efterhand blir ju komplicerat om man inte gör alla ansikten suddiga och det skulle ju inte vara så säljande i en reklamfilm.
Så till nästa gång, filma inte personer framifrån som du inte tecknat modellavtal med. Om det ska bli en reklamfilm.

För resebolaget är syftet att tjäna pengar. Alltså är syftet kommersiellt. Att gratis dela bildspelet med resedeltagarna är förstås ok.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.