Annons

Mina bilder ser konstiga ut på andra skärmen -och jag kan inte fixa det!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hej.
Jg har en bärbar dator som jag fixar mina bilder på, med en extern skärm till. En Samsung SyncMaster 959NF(diamondtron). På den ser bilderna bra ut, men när jag kollar på dem på en annan dator(skärm SyncMaster 957FS) ser de hemska ut, mörka och lite skitiga. Jag tror att det är den andra datorn det är fel på, eller rättare sagt det är den jag vill fixa -tyvärr kan jag inte det eftersom så fort jag går in i kontrollpanelen-bildskärm-inställningar-avancerat och sen grafikkortets namn så kommer det upp ett felmeddelande som säger Rundll32.exe har stött på problem och måste avslutas.
Mina frågor är: Kan man fixa detta utan att gå in i kontrollpanelen -jag vill ändra mättnad,kontrast och gamma med mera.
-Om inte, vad ska man göra åt felet som kommer upp?
Hjälp/Daniel.

problemet är klassiskt. Tyvärr kan du inte ställa in det utan att gå in den vägen, eller genom att högerklicka på skrivbordet för att komma till skärmegenskaperna.

Ditt problem beror på fel i drivrutinerna för grafikkortet. Installera om dessa, och se till att du har exakt rätt modell på drivrutinen, samt att du har den senaste.

Då borde allt fungera.

Innan du installerar om drivrutinerna rekommenderar jag att du tar bort grafikkortet från hårdvarulistan (i windows XP kan du trycka "windowsknapp+pausebreak" så kommer en ruta upp. Välj sedan "maskinvara/hardware" och tryck på knappen för "enhetshanteraren/hardwaremanager". Sedan ligger grafikkortet i listan, under "bildskärmskort/graphiccards". Tryck helt enkelt "delete" för att ta bort enheten.

Sedan installerar du drivrutinerna.
Sedan startar du om.
Då hittar datorn med lite tur ett oinstallerat grafikkort och installerar detta med de nya drivrutinerna.

Sedan är det bara att hoppas..

(¯`·.¸¸.-> Lycka till! <-.¸¸.·´¯)

Senast ändrad:
tack för svaret, det är i princip vad jag just gjort. frågade en kompis som tipsade om nya drivrutiner, nu funker det perfekt. Nu ska jag bara fixa så att färgerna stämmer...

ANNONS