Annons

mina bilder publicerade utan min vetskap

Produkter
(logga in för att koppla)

ellika

Medlem
För några veckor sen stötte jag på mina foton i ett magasin. Jag har inte hört något från tidningen om att de vare sig har eller tänker publicera bilderna, men jag är omnämnd som fotograf. Det är bilder som visar en klädkollektion och magasinet har fått bilderna av designern (en vän till mig), dock utan min vetskap.

Hur ska jag gå vidare med det här? Jag vill självklart ha någon typ av ersättning, men då jag är lite grön på området är jag osäker på hur mycket jag ska begära. Det rör sig om 6 st helsidor i ett nystartat musik/livsstils-magasin. Ska man gå efter dessa listor med "rekommendationspris" som finns? Och vilken är isåfall bäst?
 
Till att börja med så ska du nog kolla med din vän vad hon har sagt till tidningen när de "fick" bilderna av henne.
Viktigt att du verkligen har helt och hållet klart för dig exakt vad som hänt mellan din vän och tidningen i det här fallet.

Detta eftersom det finns en risk att tidningen hävdar att de fått tillstånd via din vän att använda bilderna.
För att kunna bemöta detta så måste du kunna ha din vän som vittne ifall tidningen börjar komma med invändningar.

Visserligen så kan inte din vän lova bort dina bilder åt dig (med mindre än att hon köpt de fulla rättigheterna till dina bilder).
Rent juridiskt så har tidningen helt klart ett ansvar för att se till att de verkligen har rätt att publicera bilderna.

Men tidningen kan ju mycket väl komma att invända att de har någon sorts muntligt avtal att använda bilderna.

Det är därför viktigt att du verkligen vet exakt vad som sagt och inte.

Gällande debitering så är det normala i sådana här fall att man tar dubbla ordinarie pris.

Tycker du kan använda dig av följande "prisguide":

http://www.sfoto.se/grafik/generella/prisguide08.pdf

Räknat på sex helsidesbilder och minsta möjliga upplaga (max 5.000 ex).
Så blir det frågan om 2.200*2*6=26.400+moms (25%)=33.000

Tycker att du ska stå på dig ordentligt i den här frågan.
Det är rent bedrövligt när tidningar använder bilder utan att betala för sig.
De driver ju trots allt sin verksamhet för att tjäna pengar själva.
Så de bör definitivt respektera andras arbete och betala för det.
 
Tack så mycket dör ditt hjälpsamma svar!

Läget verkar vara detta: Tidningen har hört av sig till min vän och sagt att de vill publicera bilderna. Eftersom tidningen är nystartad undrar de om hon kan tänka sig att låta dem få bilderna gratis, eller alternativt få ersättning senare då första numret kommit ut. Hon har svarat att de gärna får publicera bilderna, men de har - så vitt jag förstår - inte kommit överens om huruvida ersättning ska utgå eller ej. Hon har vid ett senare tillfälle skickat bilderna till dem.

Detta var 2007, och hon har sedan dess inte fått något besked gällande OM och isåfall NÄR bilderna skulle publiceras. I slutet av 2008 såg hon den nyutgivna tidningen i butiken. Och jag har ju inte hört något alls från tidningen. Mycket dåligt och oproffsigt agerande, känner jag.

Jag har även talat med min juridikstuderande vän och ska snarast ta kontakt med tidningen för att påpeka den problematiska situationen. Återkommer antagligen med uppdateringar!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.