ANNONS
Annons

Min skärm pajade igår. IPS skärm under 2500, duger den?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Igår slocknade min begagnde Eizo Flexscan F57, en gammal CRT som jag fick som överblivet flyttgods. Vad ska jag köpa nu? Tänkte mig nån med IPS-panel och ser att dom verkar ha livit mycket billigare på sista tiden.
T.ex den här:
http://www.dustinhome.se/pd_5010373727.aspx

Eller:
http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx

Är alla IPS skärmar bra om man inte jobbar proffesionelt med bilder utan bara som hobby? Jag skriver inte ut bilder och har photoshop inställt på sRGB men jag vill att svart ska vara svart och vitt vitt, och allt grått där i mellan ska vara neutralt grått utan färgstick.

Min gamla Eizo- skärm gick att sjustera på alla tre sätt för varje färg så den dög för mig, även om jag misstänkte att den blivit tappad eller nåt då den hadde ett hörn som alldrig blev bra färgmässigt.

Nä, den är inte kalibrerad än. Men de jobb jag lämnat till tryck matchar bra.

Enligt ett test ska sRGB-läget på skärmen vara välkalibrerad från start.

Jag vet att jag är partisk i frågan och ber om ursäkt för det men NEC P221W är ett bra alternativ då den går att hårdvarukalibrera med rätt programvara.

Jag vet att jag är partisk i frågan och ber om ursäkt för det men NEC P221W är ett bra alternativ då den går att hårdvarukalibrera med rätt programvara.

Du ska väl stå på Scandinavian Photo i morgon och visa den bl.a. Såg det när jag var där i förgår. Kan ju vara ett ypperligt tillfälle att få se den skärmen.

Vad betyder hårdvarukalibrera? För potentiometrarna är väl bort-rationaliserade så jag antar att man gör det i skärmens meny-inställningar? Är det själva driv-kretsarna till bildpunkterna man kalibrerar?

Vad betyder hårdvarukalibrera? För potentiometrarna är väl bort-rationaliserade så jag antar att man gör det i skärmens meny-inställningar? Är det själva driv-kretsarna till bildpunkterna man kalibrerar?

Hej,

Bra fråga! Hårdvarukalibrering innebär att man kalibrerar skärmen istället för grafikkortet i datorn. Så på det viset har du helt rätt i att man gör det via skärmens funktioner. Det nya och fina är dock att programvaran i datorn kan styra skärmen och "ladda upp" de optimerade inställningarna (som den får med hjälp av någon typ av sensor - typ i1 eller Spyder).

//Dick Bender

Verkar som om det är samma panel i Dell 2209WA och den LG skärm som jag länkde till först. Bra att ni verkar nöjda med dom.

Min buget är väl absolut mindre än 3000kr, eller egentligen bara lite drygt 2000 så den där LG W2220P-BF för 2 290 kr ligger nog närmast att köpa.

http://www.it-auktion.se/webbauktion_artiklar.asp?kategori=Sk%E4rmar%2ETFT+20
HItta den här begagnad på auktion: Dell 2007WFPb tyvärr verkar det som om inte alla modeller verkligen har en IPS-panel utan istället fick nåt enklare, utan att Dell bytte modellbetekning, rena lotteriet alltså.

Skulle det va så att nån i närheten av Uppsala (uppland) skulle ha en gammal CRT proffskärm som den vill bli av med så är jag även intressserad av en sån om det blir billigare.

(tråkigast i det hela är att jag inte alls ville köpa nån ny skärm, dom där 2000-3000kr hadde jag hellre tänkt lägga på en mini-pc.)

Skulle det va så att nån i närheten av Uppsala (uppland) skulle ha en gammal CRT proffskärm som den vill bli av med så är jag även intressserad av en sån om det blir billigare.

Jag har en gammal (tillverkad 2000) Dell Ultrascan P991 med Trinitronbildrör, inte riktigt proffsmodell (snarare "high end business class") men en mycket bra skärm som har tjänat mig väl. Kalibrerad till sRGB med Eye One Display, klarar även ljusstyrkan (brukar annars bli dålig på gamla skärmar). Den står idag bara och samlar damm, du kan få den gratis om du hämtar den själv. Finns i Stockholmsförorten Tallkrogen. Kontakta mig direkt om du är intresserad.

Tack för erbudandena om gamla skärmar men efter lite fundrande och att jag hittade en gammal Dell CRT (från 1998!) i gömmorna som jag glömt bort så känns det inte längre lika akut. Ska fundra över helgen om jag ändå inte ska beställa den där LG skärmen från dustin.se.

Jag vet ju att jag borde ha en ny skärm och jag hadde ju tänkt skaffa en bra platt för det blir enklare att möblera då, men jag hadde ju bara inte tänkt byta redan nu, massa annat som jag skulle behövt dom pengarna till.

Men en sak undrar jag, kommer mitt grafikkort att klara en bredbilds skärm? Klarar DVI anslutningen alla skärm upplösningar till nåt max automatiskt? Just nu skriver jag på morsans dator och på den finns inte 1680 x 1050 med bland bildskärmslägena, skärmen är en platt som är ansluten analogt.

På en CRT-skärm är ju alla upplösninger liksom steglösa men på en LCD måste väl grafikkortet klara skärmens upplösning för att man inte ska få kvalitetsförluster?

Men en sak undrar jag, kommer mitt grafikkort att klara en bredbilds skärm? Klarar DVI anslutningen alla skärm upplösningar till nåt max automatiskt? Just nu skriver jag på morsans dator och på den finns inte 1680 x 1050 med bland bildskärmslägena, skärmen är en platt som är ansluten analogt.

DVI anslutningen bör klara det. Sannolikt klarar ditt grafikkort det också men det beror förstås på vad du har.

Jag har installerat moderna bredbildsskärmar på mina föräldrars gamla datorer men integrerat grafik chip från Intel. Jag behövde då ladda ner nya drivrutinen för att få tillgång till den upplösning som den nya skärmen kräver.

Nån som vet var man kan ladda ner en manual till den här LG skärmen? W2220P-BF 22" WIDE TFT BLACK

Jag har googlat men hittar ingenting...

Lg w2220p-bf 22" wide tft black

http://www.dustinhome.se/pd_5010373727.aspx

Tänkte bara tala om att jag haft min nya skärm några dagar och jag är med min begränsade erfarenhet av plattskärmar väldigt nöjd med den. Bilden blir lite mörkare och kontrastfattigare om man tittar snett på den men färgerna i sig ändrar sig inte. De äldre LCD-skärmar jag har testa har haft så liten betraktningsvinkel att det såg olika ut beroende på om man tittade med höger eller vänster öga, eller sänkte blicken en aning. Enda nackdelen är att i ett mörklagt rum märks det att svärtan inte är lika bra som på en CRT.

1680x1050 var också högsta upplösning grafikkortet klarade av så det var ju tur att jag inte köppte en ännu bredare skärm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar