Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min nya Pentax K-S2

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoZ

Aktiv medlem
Hej go' vänner...

Efter att ha hängt runt med en K10D och K-x i några år nu så kände jag att jag inte riktigt hade behov av två kameror, så jag sökte en kamera som kombinerade litenheten hos K-x med vädertätning, bra sökare och flexibilitet hos K10D, så jag beställde en k-S2. En grön "forest green" K-S2. :) Den kom igår så jag har inte hunnit göra annat än "torrsimma" med den. Men här är iaf mina första intryck...

Den är mer kompakt än K10D, om än att den inte är riktigt lika liten och lätt som K-x. Handgreppet är väldigt bra. Större objektiv kändes obalanserade på K-x, exempelvis mitt Pentax DA 17-70 f/4 AL SDM som var framtungt, men passar perfekt på K-S2 och är mitt val som standardzoom. Känns väldigt bra.

Knapparna är väl placerade, även om jag föredrar 4-vägskontrollen från K10D och även K-x, på K-S2 känns det lätt trycka fel. Jag saknar skärpedjupskontrollen i av/på-rundeln, nu kan man visserligen programmera RAW/FX-knappen till skärpedjup, men då förlorar man ju switchen mellan JPEG och RAW. Nu har jag löst det genom att programmera User 1-minnet till RAW, men ändå... Jag uppskattar verkligen HyP-funktionen, den är samma som K10D och jag trivs som fisken i vattnet. Saknar AF-S/AF-C-knapp, nu får man gå in i menyn och ställa om, det är en brist - men jag kan ju lägga User 2 som AF-C... Saknar även SR-reglaget från K10D, nu är det en menygrej igen. Fotar jag med stativ så vill jag ha SR avslaget. Hade behövt en User 3 för att få till det som jag vill...

Sökaren är väldigt bra, bättre än K10D och väldigt mycket bättre än K-x. Enkelt att ställa fokuspunkt manuellt.

Kul med rörlig bakskärm, jag har inte haft behov av det tidigare, men ja nu kan jag tycka det är rätt bra...

20Mp känns helt klart overkill, jag var nöjd med 16 i min K-x... Jag funderar på köra 12Mp för JPEG och bara ha 20Mp för RAW...

Kameran har massa inställningar, det tog mig en stund leta mig igenom systemet för att stänga av de irriterande ljuden den har... alla blip och bleep vid aktivering av olika funktioner och AF m m.. men nu är den tyst. :)

Fokus verkar snabb och säker, mer omdöme om detta och bildkvalitet får vänta tills jag har hunnit med att testa ordentligt.

Kameran är snygg! Men jag ångrar lite att jag inte tog beige... men grönt är snyggare än svart och vitt iaf. Känns som en combat-kamera, eller Fjällräven-kamera. :) Skogsmulle-färgad. :)

Och kostade som min *ist DS kostade mig för många år sedan... :)

Känns väldigt roligt och spännande so far med denna kamera.
 
En sak som verkar borta det är inställningen av programlinjen mellan MTF, skärpedjup, action och normal. Iaf har jag inte hittat den än... Jag hade min K10D inställd på MTF, och det var bra när man körde programskrifte på ratten i SV-läget.

Det inbyggda vattenpasset och horisontaljustering är väldigt trevligt...
 
Saknar även SR-reglaget från K10D, nu är det en menygrej igen. Fotar jag med stativ så vill jag ha SR avslaget. Hade behövt en User 3 för att få till det som jag vill...

Om du kör med 2 sekunders fördröjning stänger den av SR automatiskt. Visserligen blir det ju in i menyn för att ändra de där 2 sekundrarna... så det löser ju inte ditt problem, men det kanske kräver mindre menygrävande?
 
Om du kör med 2 sekunders fördröjning stänger den av SR automatiskt. Visserligen blir det ju in i menyn för att ändra de där 2 sekundrarna... så det löser ju inte ditt problem, men det kanske kräver mindre menygrävande?

Jovisst, men då kan jag lika gärna trycka Info-knappen och där slå av SR-funktionen. :) (Info-knappen ger en snabbmeny till de vanligaste eller mest använda inställningarna, eller iaf de som Pentax/Ricoh anser är mest använda :) )..

Går ju att lägga SR-funktionen på RAW/FX-knappen också.. Men den vill jag ha till skärpedjupskontroll. Well, kameran har ju tre minnen... standard, User 1 och User 2. Så det går ju att fixa till det. Men ändå, jag hade föredragit en separat SR-knapp som på K10D. :)
 
Jo, hyper program körde jag med mycket förut. Men eftersom jag ändå nästan jämt använder tidsauto så ställer jag in AV och har exponeringskomp. på främre ratten. Men på K3 behöver jag inte kompensera så ofta, bättre än K5 (jag använder flerfältsmätning). Hyper manuellt är oxå förträffligt i vissa situationer.
Jag använder nästan jämt RAW, men 2Mp jpeg med en * ibland för tex tidtabeller A4 papper med text osv. Då använder jag IF knappen och trycker OK för spara, inte gå in i menyn för jpeg alltså.
Ibland använder jag RAW + jpeg så jag kan dela snabbt.
Utan vattenpass så blir mina bilder alltid lite sneda, vattnet rinner ur sjöarna.
 
Jojo, en K3 har ju lite fler knappar... :) Och IF/Fn har inte K-S2 utan det är lite mer menyer. HyP passar mig bäst för jag switchar ofta mellan Av och Tv... Men ibland kör jag bara vanligt Av och då har jag ISO på "andra ratten". Kul med många möjligheter att ställa in som man vill ha det. :)
 
Efter att ha kört lite mer kan jag konstatera att K-S2 tycks exponera lite rikare, lite ljusare, än mina tidigare Pentax. Tidigare så var Pentax inriktade på att bevara högdagrar, vilket i vissa fall kunde leda till lite av underexponering (väldigt enkelt att lyfta upp i efterarbetet). K-S2 tycks inriktad på att ge mer detaljer och textur i skuggorna, vilket kan innebära att en del högdagrar blir utfrätta. Jag börjar känna att jag gärna vill dra ner exponeringen lite, första gången jag känner så med en Pentax.

Andra observationer är att slutaren låter mindre än mina tidigare Pentax, och ljudet tycks ha lägre frekvens än exempelvis K-x som hade mer högfrekvent slutarljud. Slutaren i K-S2 har det behagligaste ljudet jag någonsin upplevt med en Pentax.

DNG-formatet fungerar utmärkt med Mac, men PEF för K-S2 har Apple inte hunnit med att stödja än.

All in all en trevlig kombination av mina tidigare K10D, *ist DS och K-x i en kamera liksom typ. :)
Och 100 procent sökare är ju trevligt, om än lite ovant. Jag kommer på mig själv att av ren vana komponera lite tight, men det är ju bara en fråga om vana att lära om. :)
 
Fler observationer: Elektromagneterna som håller sensorn på plats, de surrar svagt... märks mest i annars tysta miljöer och när man har kameran nära ansiktet så att örat är nära huset. Inget stort problem för ljudet är så svagt, men jag har inte hört det ljudet i K10D och K-x...

I övrigt är jag fortsatt väldigt nöjd med kameran. En grej jag upptäckte nyligen, det är att om man har tagit en JPEG och man tycker att den är värd att arbeta vidare på så kan man spara den som en RAW! Datorn sparar RAW-data i buffertminnet... iaf på de senare tagna bilderna. Denna funktioner har jag redan använt mig av flera gånger. :)

Pentax Digital Camera Utility är helt värdelöst på Mac OS X, fungerar bättre på Windows. Men jag sparar som DNG och kör in i Apple Photo och det fungerar bra. Nu ska jag leka med Affinity Photo också som precis har lanserats. :)
 
K3 för 5990:- måste väl vara ett bättre köp?
Slog själv till på en KS1 för 2490:-. Trevlig på många sätt den med.

Det beror ju förstås på vad man vill ha och vad man är ute efter. Nu reas K-3 ut för den tillverkas inte längre och man säljer ut de sista kvarvarande exemplaren. K-3 är en större kamera, en K-S2 är mer kompakt. Sedan gillar jag faktiskt att K-S2 har fler avancerade bildlägen och ger bättre möjligheter för JPEG-fotografering, medan K-3 passar möjligen bättre för de som nästan uteslutande kör RAW. Jag tycker om att köra JPEG ibland och bara trycka på och vara ja spontanfotografering och kameran i automatiska bildlägen och scenlägen som K-3 inte har på samma sätt. K-3:s autolägen är mycket simplare och inte lika avancerade.

Sedan så finns K-3 inte i lika många färger. Min K-S2 är grön, men jag funderade också mycket på sand beige. Jag vill inte ha en kamera i svart, det har jag haft tillräckligt av. Och silver har jag också haft flera av (faktiskt hela fyra stycken... *ist DS, MZ-5, MZ-5N och MZ-10). Jag tycker mycket om att köra med K-S2 den passar mig och jag ångrar inte köpet det minsta.

När jag köpte min K-S2 så fick man en K-3 hus för liknande pengar som K-S2 med objektiv. Nu har K-3 sjunkit ytterligare i pris. Men K-3 är ingen kamera för mig. Jag ville ha en kombination av K10D och K-x och det är vad jag har nu.
 
.... En grej jag upptäckte nyligen, det är att om man har tagit en JPEG och man tycker att den är värd att arbeta vidare på så kan man spara den som en RAW! Datorn sparar RAW-data i buffertminnet... iaf på de senare tagna bilderna. Denna funktioner har jag redan använt mig av flera gånger. :)

Pentax Digital Camera Utility är helt värdelöst på Mac OS X, fungerar bättre på Windows. Men jag sparar som DNG och kör in i Apple Photo och det fungerar bra. Nu ska jag leka med Affinity Photo också som precis har lanserats. :)

Att spara om i RAW kan ju vara guld värt ibland.
Prova Silkypix pro6, jag fick min för ca 1300:-
http://www.silkypix.eu/
Silkypix täcker egentligen upp det mesta jag behöver i bildbehandling, finns 30 dagars fri version.
 
Jag har provat Silkypix flera gånger men användarmiljön har jag inte riktigt trivs med. Min favorit är LightZone, men utvecklaren hoppade av till Apple och programmet stannades av.. Nu kör jag Apple Bilder/Photos och provar nya Affinity Photo, verkar täcka det mesta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.