Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min M42-adapter gör så att jag inte kan fota

Produkter
(logga in för att koppla)

natsukashi

Ny medlem
Jag köpte nyligen ett Zeiss Jena till min analoga Canonkamera (EOS 1000F N) och skruvade glatt på mellanringen (som medföljde) och skulle testa det. Till mitt stora förtret så klickade spegeln enbart en gång, och sedan så blinkade kameran att batteriet var slut!
Inte mycket att göra åt, jag köpte ett nytt batteri till kameran och försökte återigen. Problemet upprepades. Jag och en kollega på jobbet satt således på rasterna i tisdags och försökte förstå oss på vad som gick fel. Vår första gissning var att med tanke på att mellanringen tryckte in pinnen som reglerar bländaren på objektivet så kunde inte kameran reagera rätt.
Vi skruvade sönder allt, testade att exponera utan objektiv och det gick finfint. Jag testade sedan att försöka exponera med enbart mellanringen och fick problemet som jag först beskrev! Jag testade sedan att manuellt hålla objektivet framför spegeln och fota, och det gick perfekt.

Så, nu är min fråga, vad bör jag investera i för mellanring? Eller går det att modifiera min nuvarande så att den fungerar på min kamera?

Detta är modellen på min adapter. Som ni ser så saknar den AF-chip

Hoppas någon har svar på min fråga, tack på förhand!
 
Det är mycket möjligt. Om annat så skadar det inte att testa. Jag har ett defekt objektiv hemma som jag möjligtvis kan sno chippet från, men det verkar mer lockande att fila (eller som jag tänkte göra, borra) ett hål som ser till att bländaren kan vara öppen fullt ut. Jag är lite skeptisk till borrningen med tanke på att om det var så, så hade det funkat att fota med adaptern utan optik påskruvad på den. Men med tanke på att jag vill kunna använda hela bländaromfånget så är det en oundviklig modifikation!

Återkommer med resultat senare!
 
Det är mycket möjligt. Om annat så skadar det inte att testa. Jag har ett defekt objektiv hemma som jag möjligtvis kan sno chippet från, men det verkar mer lockande att fila (eller som jag tänkte göra, borra) ett hål som ser till att bländaren kan vara öppen fullt ut. Jag är lite skeptisk till borrningen med tanke på att om det var så, så hade det funkat att fota med adaptern utan optik påskruvad på den. Men med tanke på att jag vill kunna använda hela bländaromfånget så är det en oundviklig modifikation!

Återkommer med resultat senare!


Det har nog inget att göra med bländarspaken på objektivet att göra, då den inte har någon kontakt med kameran. Adaptern ska trycka in pinnen för att bländaren ska fungera. Om du tar loss objektivet från adaptern och ställer bländaren på tex 16, så bländar objektivet inte ner förräns du trycker in pinnen.

Annars kan du köpa ett chip och klistra på adaptern så fungerar det säkert, alternativt så filar du på adaptern som jag beskrev i den andra tråden.

Chip finns att köpa för några dollar på ebay.
 
DET FUNKAR!

Jag läste inte din originalpost nog väl så jag misstog vilken spak det var som du menade. Jag har nu slipat så att spaken inte förskjuts och nu får jag inga fel!

Jag märkte dock en annan sak, nämligen att bländaren inte rörde på sig när jag skruvade på bländarringen. Du hade såklart rätt, den var tvungen att vara korrekt nedtryckt för att jag skulle kunna kontrollera bländaren, men adaptern verkar ha tryckt ner staven för långt. Så även den fick sig en liten filning. Bländaren låser sig till och från i 2.8 men slår ner när man fokuserar, alltså inget större problem.

Tack så hemskt mycket för din hjälp! Nu ska jag ta slut på rullen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.