Annons

Min K10d ger oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

onathanj

Medlem
Trots att jag haft kameran i snart två år, har jag inte varit säker på om något är fel eller inte. Bilderna har känts oskarpa, när jag zoomar in (i tex PS). Nu sa min bildlärare vid universitetet, att bilden inte ska vara suddig när PS visar 100% av bilden. Bilden är för mig alltid suddig vid 100%.

Jag bytte CCD-block och tyckte därefter att det blev bättre, men vad sjutton, kameran vann ju titeln "årets kamera", och jag köpte ett knivskarpt Tamron AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF)-objektiv, som också vunnit pris som bästa zoomobjektiv, men varför får ja inte ens skärpa vid 100% när jag använder stativ?

Vad kan vara felet? Tänkte återigen lämna in den, men de verkar inte åtgärda det eventuella felet, utan snarare hitta nya fel?

Jättetacksam för svar, då det vore kul att kunna använda kameran ordentligt nu när det snart är sommar, och våran valp snart kommer...

Mvh Jonathan
 
Japp, det behövs bildexempel, eller åtminstone vilka inställningar du använder för att få max skärpa. för du kan inte räkna med tokskärpa i 100% i alla lägen.

För maximal skärpa krävs att allt görs på rätt sätt vid fototillfället, och sedan ytterligare skärpning i efterbehandlingen. Först då kan det bli riktigt vasst.
 
Hej, jag har själv K10D, och har haft Tamron 28-75/2,8, det objektivet är inte med säkerhet skarpt, jag har testat 4st och lämnat tillbaka samtliga, dessutom är inte ett zoom den bästa referensen för skärpa. Utan skärpning i PS är nog inga knivskarpa vid 100%.

Håller med övriga att bildmaterial krävs för bedömning.

Jag använder DA* 50-135/2,8 och när omständlighterna är optimala, bra ljus, stativ, korta slutartider, bländare f8, ingen blåst, tidig förmiddag utan soldis eller värmedaller i luften och inte för långa avstånd då blir även de obehandlade bilderna skarpa i PS vid 100%

Du kan även ha fokusproblem med autofokusen, jag hade det med min och fick den kalibrerad, hörde från service att det är ganska vanligt inte bara på Pentax

/Kjell
 
Bilder ser nästan aldrig skarpa ut vid 100%, bland annat beroende på låg konstrast och skärpning på den nivån. Om du testar att göra en 100% crop och sedan skärper och ljusterar bilden för den skalningen så ser det säkert bättre ut. Ofta är det bättre att nöja sig med att titta på 50% istället för 100% så man inte tycker det ser oskarpt ut, det är lätt att lura sig.

/PA

Trots att jag haft kameran i snart två år, har jag inte varit säker på om något är fel eller inte. Bilderna har känts oskarpa, när jag zoomar in (i tex PS). Nu sa min bildlärare vid universitetet, att bilden inte ska vara suddig när PS visar 100% av bilden. Bilden är för mig alltid suddig vid 100%.

Jag bytte CCD-block och tyckte därefter att det blev bättre, men vad sjutton, kameran vann ju titeln "årets kamera", och jag köpte ett knivskarpt Tamron AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF)-objektiv, som också vunnit pris som bästa zoomobjektiv, men varför får ja inte ens skärpa vid 100% när jag använder stativ?

Vad kan vara felet? Tänkte återigen lämna in den, men de verkar inte åtgärda det eventuella felet, utan snarare hitta nya fel?

Jättetacksam för svar, då det vore kul att kunna använda kameran ordentligt nu när det snart är sommar, och våran valp snart kommer...

Mvh Jonathan
 
Filformat inställningar?

Det är svårt att veta om det du upplever som oskarpt är ett tekniskt fel utan att se bildexempel. Men jag förutsätter att du kör RAW om inte prova det. Bäst resultat tycker jag att pentax (PEF) egna format ger. Kör du jpg är grundbildinställningen i K 10 mjuk och prova då att ändra jpg-inställningarna i kameran till lite vassare. Max bildkvalité får du i RAW.
Stäng av brusreduceringen och brusreducera i photoshop eller annat program. Hur ser bilderna ut då de skrivs ut? Är de luddiga och oskarpa då? i så fall kan man misstänka focusfel i huset. Prova då något annat objektiv. Kvarstår problemet är det troligen ett fel i kameran.... Ett annat sätt att testa är att använda stativ blända ner några steg och fokusera manuellt med egna synen som mätinstrument. Fungerar det är det sannolikt ett fokusfel i huset.....
Skeppa gärna testbilder i RAW så vi kan se hur det ser ut....
Vilka fel har de hittat på kameran tidigare?.



Trots att jag haft kameran i snart två år, har jag inte varit säker på om något är fel eller inte. Bilderna har känts oskarpa, när jag zoomar in (i tex PS). Nu sa min bildlärare vid universitetet, att bilden inte ska vara suddig när PS visar 100% av bilden. Bilden är för mig alltid suddig vid 100%.

Jag bytte CCD-block och tyckte därefter att det blev bättre, men vad sjutton, kameran vann ju titeln "årets kamera", och jag köpte ett knivskarpt Tamron AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF)-objektiv, som också vunnit pris som bästa zoomobjektiv, men varför får ja inte ens skärpa vid 100% när jag använder stativ?

Vad kan vara felet? Tänkte återigen lämna in den, men de verkar inte åtgärda det eventuella felet, utan snarare hitta nya fel?

Jättetacksam för svar, då det vore kul att kunna använda kameran ordentligt nu när det snart är sommar, och våran valp snart kommer...

Mvh Jonathan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.