ANNONS
Annons

Min interna blixt är låst

Produkter
(logga in för att koppla)

Birgitta_2

Medlem
Hej!
Jag har en Canon 7D och köpte till den en ny blixt Speedlite 430 EXII.
Trots att jag kopplat från den externa blixten (både stängt av och plockat bort enheten från kameran) så får jag meddelande när jag går in i menyn på Blixtstyrning och intern blixt att det är "stängt" p.g.a. att externa blixten inte är frånkopplad.

Någon som känner igen detta eller vet vad jag kan göra. Jag har i menyn raderat inställningar för blixt!

Hälsningar
Birgitta

Någon som känner igen detta eller vet vad jag kan göra. Jag har i menyn raderat inställningar för blixt!

Jag känner igen frågan, men hittar tyvärr inte igen tråden eller trådarna där detta kommit upp. Det sitter en liten flärp i blixtskon på kameran som fastnar ibland efter att man haft en blixt i den, och nu tror din kamera förmodligen att blixten sitter kvar där.

Ja, under höger skena i blixtskon finns en givare som känner om fjädern är nedtryckt. Har givaren fastnat i nertryckt läge tror den att blixten sitter kvar på taket. Peta på den med spetsen på en nål. Det brukar hjälpa.

Ja, under höger skena i blixtskon finns en givare som känner om fjädern är nedtryckt. Har givaren fastnat i nertryckt läge tror den att blixten sitter kvar på taket. Peta på den med spetsen på en nål. Det brukar hjälpa.

Tack Anders för ditt snabba och till synes mycket bra råd. Dessvärre har jag inte hittills lyckats få kameran att reagera på mitt nålpet. Får prova lite till...

Hälsningar
Birgitta

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.