Annons

Min gamla blixt fungerar inte med min 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

scooterbabe

Medlem
Hej!

Jag har en piratblixt av märket Sunpak, som jag använt länge vid de (få) tillfällen jag ansett blixt vara berättigat. Enl utsago (och knappsats) har den någon form av TTL, bortsett från manuellt full och 1/16...

Hur som helst - när jag nu kopplar denna till min nyinförskaffade 30D, så sker inte mkt mer än att den verkar känna av fokus och ändrar sitt respektive focus efter kamerans, men den fyras inte av vid tagning av bild... Vare sig i läge TTL eller Normal...

Någon som kan förklara detta? Manualen säger bara att äldre blixtar inte ska fungera med TTL, men att de ska fungera i manuellt läge...

Vh

/.v

Hade samma problem med sunpak

Jag hade samma problem med sunpak (ringblixt) och 20D. Jag löste det genom att tejpa alla kontakter under blixtskon utom den i mitten. Sedan funkade blixten finfint i manuellt läge. Man kan ju ändra blixtstyrkan manuellt på ett reglage på blixten eller blända ner på kameran om man kör med full spruta!

Jag hade samma problem tills jag såg denna tråd. Nu fick jag ett annat problem då... Kameran har jättesvårt att hitta AF... Någon mer som fått detta problem? Har iofs ingen 30D men en 400D.

Mvh Jonas

Finns väl ingen AF-belysning på en sådan blixt?

Köp en 430 EX II istället. Du kommer att upptäcka att med en bra blixt finns det många fler tillfällen än vad du tidigare inbillat dig, där en blixt tillför något till bilden istället för att förstöra.

Ser nu att det var två olika frågeställare, man uppmaningen duger lika bra till båda, tror jag.

Finns väl ingen AF-belysning på en sådan blixt?

Köp en 430 EX II istället. Du kommer att upptäcka att med en bra blixt finns det många fler tillfällen än vad du tidigare inbillat dig, där en blixt tillför något till bilden istället för att förstöra.

Ser nu att det var två olika frågeställare, man uppmaningen duger lika bra till båda, tror jag.

Hej o tack för ditt svar.
Jo jag har kollat på den blixten, vill ha men har ej ekonomi till det. Ska kolla om jag hittar någon begagnad sådan såsmåningom.
Mvh Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar