Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min F3 är konstig

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Hellman

Aktiv medlem
Satt och njöt av slutarljudet och motordriften i min F3 när jag upptäckte något konstigt.

Nödutlösaren gick fortare än vanliga avtryckaren på motorn när kameran va ställd på serietagning.

Gjorde en lite ovetenskaplig mätning och kom fram till att nödutlösarnen tog ca 5b/s och vanliga på motorn 4b/s med vanliga AA-batterier.

Ska det vara såhär? Tycker det verkar bökigt att om man vill ha högsta fart köra med nödutlösaren.

det va länge sedan jag hade en F3 men kan det inte ha med att göra vad för slutartid som är inställd? nödslutartiden va väl 1/90 eller nått

tänkte jag också, men den verkar ändå gå efter slutartids-hjulet, dvs. den tar lång tid på sig på 8 sek osv.

tror det där med 1/90 är när batteriet är slut.

en spak brevid bajonetten som har en fast tid, tror det är 1/60 eller 1/90 som ska fungera när batterierna i både motorn och kameran inte vill mer, vilket iofs sällan händer

känns helskumt att använda för den är som en spak istället för en knapp.

Finns det ingen gamal F3-räv här nånstans i forumet?

Jag är ju jättenyfiken för det är för mej helt förvirrande varför nikon skulle bygga sin gamla pansarvagn på detta sätt.

Nödutlösaren är en mekaniskt styrd tid, 1/60, med mekaniskt avtryck. Det är en verklig tillgång.

Spaken uppför sig lite olika beroende på förhållanden.

Utan batteri i kameran utlöses slutaren på 1/60 oavsett inställning på slutartidsratten utom T.

Med batteri i kameran beror det om kameran är aktiverad eller inte. Är kameran aktiverad (displayen visar något) utlöses slutaren med den inställda tiden även via spaken. Är kameran inte aktiverad blir det 1/60 oavsett läge på slutartidsratten.

Står slutartidsratten på T öppnar man slutaren med spaken. Man får sedan stänga den genom att vrida till annat läge än T. Detta gäller oavsett batteri eller ej.

Carl Hellman skrev:
Satt och njöt av slutarljudet och motordriften i min F3 när jag upptäckte något konstigt.

Nödutlösaren gick fortare än vanliga avtryckaren på motorn när kameran va ställd på serietagning.

Gjorde en lite ovetenskaplig mätning och kom fram till att nödutlösarnen tog ca 5b/s och vanliga på motorn 4b/s med vanliga AA-batterier.

Ska det vara såhär? Tycker det verkar bökigt att om man vill ha högsta fart köra med nödutlösaren.

Kan trösta dig med att din F3:a inte är konstigare än alla andras (vad gäller denna egenskap :)) min gör precis likadant - snabbare filmmatning när nödutlösaren används och motorn står på C.

Det här har jag för mig nämns på www.mir.com.my och det har diskuterats på nikonians.org (om jag inte missminner mig). Någon (John Doe? ;) nämnde att kameran inte bör köras på detta sätt, risk för skador på hus/motor. Om det stämmer eller inte vet jag ej men tror inte nikons tekniker tänkte att man skulle använda nödutlösaren när man har en motor med fungerande batterier i.

Mvh Anders

Senast ändrad:
Häpp, här stod det. ungefär mitt på sidan. Nikon själva varnar för att använda den mekaniska självulösaren när man fotar i "continuous mode". Ingen risk för skador som det verkar men slutaren funkar inte korrekt.

Tack för infon!

Undrar vad det innebär att slutarn inte fungerar som den ska.

Folk klagar på Nikons krypterade vitbalans, dom va ju konstiga redan på 80-talet.

Carl Hellman skrev:
Tack för infon!

Undrar vad det innebär att slutarn inte fungerar som den ska.

Folk klagar på Nikons krypterade vitbalans, dom va ju konstiga redan på 80-talet.

Nja, det är väl vi användare som är konstiga, som envisas med att använda den mekaniska NÖDutlösaren när vi har fungerande batterier i motorn ;)

Mvh Anders

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto