Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första musikvideo!

Produkter
(logga in för att koppla)
Härligt, snyggt filmat och omväxlande! vore kul att försöka själv :)

Artisterna är det kompisar/bekanta? Lokalen, hur ordnade ni den?

Hade ni en klar story-line för videon eller blev den slutförd på fri hand vid klippningen?

Bra jobbat - särskilt för en första! Väldigt lovande! :) Tycker du varit bra med kameraarbetet, omväxlande och intressant.

Men "gradingen" var sådär, har du prövat att dra lite i kontraster och fäger? Hade du stängt av skärpningen i kameran? Den ser ibland väldigt skarp och inte så trevlig att titta på!

Bra jobbat - särskilt för en första! Väldigt lovande! :) Tycker du varit bra med kameraarbetet, omväxlande och intressant.

Men "gradingen" var sådär, har du prövat att dra lite i kontraster och fäger? Hade du stängt av skärpningen i kameran? Den ser ibland väldigt skarp och inte så trevlig att titta på!

Tack! Vad schysst med lite inputs!

Jo, jag har försökt "gradea" en massa. Jag har mörkat ner skuggor och ljusat upp mellantoner och högdagrar, plus att jag ändrat färgbalansen mot det något kallare. Ljuset var varierande mellan klippen (främst att scener med fler människor var något mörkare, då jag hade begränsad mängd ljus att tillgå), så jag fick göra en separat grading för varje klipp. Dessutom har jag faktiskt inte bara låtit bli att stänga av skärpningen i kameran, utan jag har dessutom efterskärpt en liten gnutta i slutfasen. Jag tänkte att man skulle resonera precis som med stillfoton när det gällde den saken och dessutom inbillade jag mig att det gjorde saken bättre. Men det kanske är fel? Det var definitivt ett eget infall och inget som jag hört andra göra, så det förvånar mig inte om det var feltänkt.

Det finns ett klipp precis i början som jag inte är nöjd med vad gäller gradingen. Det är det när de lägger upp en tårtbit på fatet. Där lyckades jag inte tweaka till det så att jag blev nöjd. Ljussättningen var inte så genomtänkt där, kan man väl säga.

Har du nån ytterligare tanke för hur jag borde tänkt annorlunda? Hur borde jag tänkt i gradingen tror du?

Härligt, snyggt filmat och omväxlande! vore kul att försöka själv :)

Artisterna är det kompisar/bekanta? Lokalen, hur ordnade ni den?

Hade ni en klar story-line för videon eller blev den slutförd på fri hand vid klippningen?

Tack så mycket! Ja, det tycker jag du borde! Det var väldigt kul och lärorikt. :)

Ja, bandet är bekanta till mig. Lokalen var en festlokal som nån av dem fick låna via bostadsföreningen. All rekvisita kördes dit från en av sångarna, som är förtjust i antika möbler och allmänna konstigheter.

Vad gäller storylinen var det flera scener som bandet tänkt ut från början. Detaljerna kom vi fram till tillsammans på plats och jag påverkade väl mest när det gäller hur folk skulle arrangeras i förhållande till kameran.

Sen var det inga färdiga tankar kring slutprodukten vid inspelningen, utan det fick växa fram under klippningsarbetet.

Jag är tyvärr ingen expert på grading, jag håller bara på film en massa.

Jag tänker att den är lite hård, ljuset är hårt men jag tror du skulle kunna försöka mjuka upp allt och få det lite mer filmiskt. Kanske dra ned lite av färgerna och peta i kontrasten. Skulle absolut pröva att inte skärpa videon alls och se hur det blir.

Looken ser lite video ut, lite 80's också vilket iofs passar bra. Men om jag skulle köra det stuket så skulle jag defintivt försöka ta bort skärpa snarare än lägga till, göra allt lite mjukare och softare.

Ska komma med min personliga åsikt och kan även tillägga att jag kan inget om video :p
Tycker att ljuset var tråkigt, skärpan för hård och slowmo i en hel video känns tråkigt :p
Absolut inget personligt menat utan bara min personliga åsikt.

Jag är tyvärr ingen expert på grading, jag håller bara på film en massa.

Jag tänker att den är lite hård, ljuset är hårt men jag tror du skulle kunna försöka mjuka upp allt och få det lite mer filmiskt. Kanske dra ned lite av färgerna och peta i kontrasten. Skulle absolut pröva att inte skärpa videon alls och se hur det blir.

Looken ser lite video ut, lite 80's också vilket iofs passar bra. Men om jag skulle köra det stuket så skulle jag defintivt försöka ta bort skärpa snarare än lägga till, göra allt lite mjukare och softare.

Jag kanske borde prova att göra som du säger. Det är ju ganska enkelt gjort att mjuka upp kontrasterna i slutfilen och skärpan jag lade på var ju ändå i den fasen, så den är ju så att säga reversibel.

Tack så mycket för dina inputs! Det är toppen att få höra vad folk spontant tänker när de ser den! :)

Ska komma med min personliga åsikt och kan även tillägga att jag kan inget om video :p
Tycker att ljuset var tråkigt, skärpan för hård och slowmo i en hel video känns tråkigt :p
Absolut inget personligt menat utan bara min personliga åsikt.

Inga ursäkter krävs! Det är skitbra att du delar med dig av dina tankar! Det var ju det jag ville ha! Dessutom behöver man ju inte "kunna" något om video för att ha en vettig åsikt! :) (Och inte fanken kan jag något om video själv heller egentligen!) Nu när två personer kommenterat att skärpan är för hög borde det kanske ligga något i det.

Angående slow motion i hela videon så var jag lite skraj under själva filmningen att det skulle kännas som för mycket. Dock beslutade vi oss gemensamt för att ändå köra på, och jag blev trots allt nöjd med hur det blev i slutändan. Men ändå tar jag till mig av det du säger! Jag tycker själv att man måste vara försiktig så att det inte ser ut som att man precis upptäckt en ny funktion och sen överanvänder den. Det kan se naivt och amatörmässigt ut och det är möjligt att det var det som skedde här en smula.

Förresten, finns det något konkret kring hur du hellre hade velat ha ljuset? Kan du komma på något som hade gjort det aningen bättre så vore det kanon om du ville dela med dig!

Återigen jättenyttigt att få feedback! Tack för det! :)

Jättekul att se, verkligen!!!
Har själv gjort ett par musikvideos så det är extra kul att se andras och hur de gör.
Tycker att skärpan är lite i fetaste laget då man ibland ser porerna i ansiktena lite för bra. ;)
Även nässkuggor kanske vore bra att få bort.
Det var det som jag tänkte på första gången jag nu såg den.
Mycket trevlig video!!! :)

Nu är klippningen klar! Det vore jättekul att få feedback!

Jag använde en Canon 550D med Canon 35/2, Canon 50/1,8, Canon 100/2 och Tokina 12-24/4 till filmningen. Ljussättningen gjordes med fyra st PAR 56-discokannor. Klippningen i Final Cut Pro 7.

http://www.youtube.com/watch?v=o51T_9xA1NA

Trevlig helg allihop!

Nu var det ju inte den looken du satsade på i denna video, men hur man skapar en look för en actionfilm beskrivs av Stu Maschwitz (författaren till boken The DV Rebels Guide) i denna bok:

Episode 22: Creating a Summer Blockbuster Film Look
http://vimeo.com/5298835

Han använder Magic Bullet Looks i denna video, MEN de tre reglagen (högdagrar, skuggor och mellantoner) han använder är ju lika i stort sett alla videoredigeringsprogram.

Han avslöjar tex att man petar högdagrar åt ett visst håll, skuggor åt ett annat håll och mellantoner åt ett tredje håll och man gör nästan samma korrigering i alla filmer, oavsett vad det är för film. Sedan är det olika mycket beroende på vilken "look" man vill ha.

Han visar även varför det är då, att alla filmer har nästan samma färgpalett. Människor är orange/rosa och saker omkring dem är grön-blå. Det har att göra med komplementärfärger, det finns flera olika teorier om vilka färger som ser snygga ut tillsammans. Tvärsöver på färgcirkeln är en teori. Om man har hudtoner som ena färgen så är komplementärfärgen till den just blå/grön. Han visar även ett coolt verktyg för det som Adobe har (kräver Adobe-konto och Flash). Vid ungefär 06:00. http://kuler.adobe.com/

Jag vet inte hur dina filmklipp blir om man gör det på dem men det kostar ju inte mycket tid att prova.

Med andra tricks så kan du bevara tex de riktigt vita ansikten som bandmedlemmarna verkar ha satsat på allihopa för det är en look för musiktypen. (tror jag). Det går att lägga på masker på korrigeringarna så de påverkar bara vissa saker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar