Annons

min första konsertfotografering, tips för framtiden

Produkter
(logga in för att koppla)

kentjunkie

Avslutat medlemskap
Hej

Är helt ny här. Gjorde min första konsertfotografering i veckan och är väl inte direkt nöjd. Skulle gärna vilja ha lite tips för framtiden från er gamla rävar här inne.

Jag är ren fritidsfotograf men kollade efter lite tips här inne innan och man kan väl beskriva förutättningarna som följande:

Jag stod i diket framför scenen och hade tillstånd att fota de tre första låtarna utan blixt. Jag hade en Canon 350D med ett gammalt EFS 1:8 50 med AF från min analoga Canon då jag inte äger något 2:8 objektiv. Jag ställde ISO till 1600, vitbalansen till tungsten och fotade i RAW format med kameran i AV läge och med AI focus då ljuset var rejält skiftande med mycket bakljus.

Bara tre låtar att fota och första gången i ett fotodike gjorde onekligen att man kände sig lite panikslagen och det var väldigt knepigt ljus. Jag anammade ett tips jag hittade här och gick väldigt nära. Det känns dock som att jag kom lite för nära och de flesta bilder blev väldigt brusiga. Jag kanske borde tagit något steg tillbaka och sökt mer ljus såhär i efterhand både för komposition och bildkvalitet. Jag hann ta 70 bilder och av dessa finns det kanske 2-3 jag är hyggligt nöjd med utirån förutsättningarna. Jag har photoshoppat de flesta bilderna lite (jag är ny även på detta område) och det vore intressant att höra lite konstruktiv kritik inför framtiden om någon orkar. Bilderna finns här:

http://www.kentjunkie.com/livegallery071119.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.