Annons

Min första dopfotografering, 13/2

Produkter
(logga in för att koppla)

lillavickevire

Aktiv medlem
Med en väldigt kort notis har jag blivit inbokad för en dop-fotografering den 13/2, Dopet sker först i kyrkan och fortsätter sedan med en drygt 2 timmars fika i en lokal intill.

Jag är så otroligt mycket nybörjare på det här området, har visserligen fotograferat i en kyrka förut, men aldrig ett dop så det ska bli spännande.

För att komma till saken, vad är det viktigaste man bör tänka på?
Vad är det som man INTE bör göra?

Kram
Veronica
 
Dop

Jag ska också ta bilder vid ett dop fram i maj och är också ny på det området. Några grejer man ska tänka på, är i alla fall är att man inte ska använda blixt i kyrkan. Ett ljusstark objektiv (helst F:2,8 eller bättre) och gärna höjd ISO (kanske 800) om kameran tillåter det utan att bilderna blir sämre är bra. Detta för att kunna använda sig av så kort slutartid som möjligt. Inte längre än 1/60 sec, för att inte riskera skakningsoskärpa, gärna kortare slutartid än så. Men detta kanske du redan känner till. Ett annat tips jag fick, var att inte glömma gruppbilderna, dvs föräldrar + barn samt föräldrar + morföräldrar + barn etc. Fråga de som ska fotas. Dessa bilder kan man gärna ta utomhus, kanske med kyrkan i bakgrunden. Kanske lätta upp ljuset med blixt. Det bästa är att få klart alla sådana bilder i början direkt efter dopet för att kunna slappna av sedan och koncentrera sig på resterande bilder. Föräldrarna vill nog också kunna "röra sig fritt" sedan för att prata med folk etc. Utöver detta kommer jag att ta lite allmäna "mingelbilder" både före och efter dopet. Hoppas dessa råd är till nytta. Jag vill gärna ha ytterligare råd från något proffs på området.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.