Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första blixt, skall jag nöja mig med sb-400?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias_onlajn

Aktiv medlem
Skall precis till att uppgradera mitt kamerapaket. Skall beställa en D7000 och funderar på att samtidigt köpa mig min första externa blixt. Tanken har varit att köpa en Sb-700. Borde jag börja med en billigare? Priset skiljer en hel del mellan SB-400 och SB-700.

Vet inte hur pass mycket bättre 700 är jämfört med 400:an.

Finns det andra märken och modeller som är billigare än ex. sb600 och sb700 som jag bör välja istället för 400:an?

Jag har inte använt ngn av dem.
Mitt råd är att inte snåla på blixten.

Det är i dina bilder som du ser resutatet av ditt val.

Egen display på blixten är i mina ögon användbart.
Hur vidvinkligt kan /vill du att den skall kunna lysa ut?

Personligen är det inte blixtens ljusstyrka som är avgörande.
Utan vilka funktioner vill jag komma åt?
Kolla teknisk data.

SB-400 är bara något bättre än den inbyggda. Har du en jättetight budget kan det vara ett alternativ men har du det minsta intresse av blixtfoto är det en SB-7000 du ska ha. Tycker du den är för dyr kan du kika efter en beg SB-800 också, de borde vara rätt billiga nuförtiden och de är grymt bra men lite omständiga att ställa in via menysystemet. Dessutom är de rätt kompakta jämfört med de nyare.

Köp en blixt du kan rikta uppåt. En beg SB800 är ett mkt bra köp. Ställ den på TTL och kör till att börja med. Har väl inte haft så mkt strul med menysystemet men visst, 900,an är enklare att ställa in med vridreglaget.
Hur som helst är 800,an mycket kompetent och går att få för en rimlig peng.

Det är, framför allt, två saker som skiljer SB-400 och de andra blixtarna och det är att SB-400 bara kan vinklas i en ledd, medan de andra kan vinklas i två. Att kunna vinkla i två ledder är mycket användbart då man får bättre möjligheter att studsa blixten. Den andra saken är effekten. SB-400 är svagare, vilket gör att det blir svårt att fylla ett "lite större" rum med ljus.
SB-600 och uppåt kan du även styra trådlöst med en D7000, det går inte med en SB-400.

Om du ser dig själv lägga ytterliggare 1300 på din utrustning inom ett halvår ser jag ingen anledning att gå på sb-400. sb-700 är kanon!

För att lägga lite annat perspektiv så var jag oerhört nöjd med min Sb400 som jag hade för något år sedan.

mycket mindre än en stor blixt o kunde alltid sitta på, funka utmärkt att slå i taket. med d7000:s ypperliga iso-egenskpaper bordw du kunna fylla även ett stort rum med mjutk ljus.

men självklart är större _bättre_

Håller med föregående talare.
Jag köpte en 400 som förstablixt och den är mycket bättre än den inbyggda!
Den räcker i många situationer då man behöver lätta upp bilder i solljus mm och eftersom den är så liten och lätt så kan den alltid sitta på, tycker tom att kameran är smidigare många gånger då man kan använda blixten som handtag och som stötta mot pannan vid längre slutartider.

Den är även bra om man åker utomlands och har begränsat med utrymme och vikt!

Köpte en SB-600 efter ett tag och jag "klarar" mig inte utan den nu men jag har kvar 400`an och använder den ganska ofta då jag behöver en smidig kamera eller då jag inte säkert vet att jag behöver blixt så kan jag ändå slänga med den då den ändå inte tar såmycket extra plats.

Ett plus för SB-400 som är viktigt för mig är att den helt saknar inställningsmöjlighter. Detta gör att jag inte klanta till det så fenomenalt som jag kan göra med andra blixtar...

Per.

SB-700 lirar i en helt annan liga än SB-400, som framgått tidigare i tråden. SB-800 är ett utmärkt val också, och en kraftigare blixt än såväl SB-700 som SB-900. Däremot är menysystemet ljusår bättre i såväl SB-700 som SB-900, kontra SB-800. SB-800 däremot har en klart lägre tendens att överhettas. SB-700 har ett klart vettigare system än SB-900 (som jag iofs vet att du inte siktade på) när överhettning väl närmar sig.

Summa summarum: Lägg de extra slantarna det kostar med en SB-700, den spelar i en helt annan liga än SB-400.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto