Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min dator sabbar USB-minnen!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Carola7903

Aktiv medlem
Har en laptop som är typ 4 år gammal, var på en bröllopsfotografering och laddade över bilderna jag tog med jämna mellanrum.
Nu får jag inte in dom till min MAC.

Har försökt med tre st USB-minnen ett på 8GB ett på 16GB och ett på 4GB de var tomma när jag satte dom i laptopen men när den ska ladda över så säger den efter 2-3 bilder att måldisketten är full???

Tog över dom till MAc´n och då ver det samma visa där också alltså har laptopen sabbat alla mina tre minnen!
Hur fasen ska jag få över bilderna då det inte heller går att bränna ut dom på skiva?
Tänkte pröva med en extern hårddisk men då kanske den sabbar den också?

Orolig som bara den......

Snälla hjälp om nån vill ta sig tid....

//Carola
 
Har du
tömt papperskorgen?
(stoppa i resp usb-minne och töm)

Om inte det hjälper, prova att formatera om (usb-minnena).
 
har laptopen windows?
mina egna erfarenheter är att kombinationen inte funkar särskilt bra på usb-minnen. osx pajjar jämt indexeringen som windows gjort. bästa är att låta usb-minnena hålla sig till en enda plattform och så kör man direktkoppling med trådlöst nätverk eller sladd istället.
 
Jag kör OSX 10.6, 10.7, windows XP och Win 7.
ANvänder FAT32 på USB enheter och har inte haft några problem med det.
Däremot så läser OSX enbart NTFS (om man inte installerar nåt program som ger den nöjligheten).

DeJag skull ebörja med att formattera nån av de "trasiga" USB minnen till FAT32 och test igen...
 
WinXP kan hitta på dumheter om man inte säger åt XP att koppla loss enheten och inväntar ok från XP innan man fysiskt drar ur sladden. XP kan hålla ganska mycket både skriv och läs i cachen och det är lite oklart när den skriver ner allt fullständigt, att koppla loss enheten i XP gör det i alla fall.

Vista och 7 är betydligt snällare för en urdragning om man nu inte drar ur sladden medans man håller på och arbetar på disken.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.