Annons

Min D60 kom igår...

Produkter
(logga in för att koppla)

Marten

Aktiv medlem
Så jag kunde inte låta bli att fota lite imorse och plågar er därför med en bild från den.:D

Annars är första intrycket helt OK, jag har ju använt en D30 innan så jag är van med dess svagheter, men en hel del har blivit bättre i D60.

Mårten
 

Bilagor

  • img_8080_400.jpg
    img_8080_400.jpg
    33.7 KB · Visningar: 1,164
Du fick den igår! Spännande. Det vore mycket intressant om du kunde delge oss mer intryck av denna manick.
Snälla, skynda dig!!!
 
Jag skall försöka stressa den i helgen, så jag får väl se om jag har något vettigt att komma sen.

Mårten
 
Var,när,hur. Fanns det böcker som hette förr som kunde svara på många frågor.

Det jag vill ha svar på nu är, var köpte du den, vad kostade den, leveranstid från beställning o.s.v.....
 
Marten skrev:
Så jag kunde inte låta bli att fota lite imorse och plågar er därför med en bild från den.:D
Det här är nästan FÖR mycket... Snälla, lova lägga ut några riktigt smärtsamt bra exempel och räkna med att få en hel del frågor...:)
Några av de bilder jag tankat ned har varit hårresande imponerande. Jag har inte en chans att få lika fint resultat med min Minolta Elite-scanner oavsett film.
 
Fredrik H skrev:
Det jag vill ha svar på nu är, var köpte du den, vad kostade den, leveranstid från beställning o.s.v.....

Först tänkte jag köpa den från Tyskland (vilket jag gjorde med min D30), men de företag jag vågade lita på hadde inte någon större prisskillnad mot Sverige eller så skulle de inte få kameran förrän i maj. Så jag ringde Scandinavian Photo några dagar efter att Canon "släppt" den. På SP visste de knappt att den fanns men jag bad att de skulle göra en kölista och sätta mig först:p. Sedan ringe de och kollade med Canon och sa att de skulle få leverans i maj (suck) men jag tänkte att jag står väl kvar i kön så får jag se om något annat dyker upp. Men på skärtorsdagen ringde dom och sa att de hade en D60 och undrade om jag ville ha den. Det tog några dagar för mig att skramla ihop pengarna eftersom jag var förberedd på att den inte skulle komma förrän i maj.

Den här gången gick det bättre än med D30, då beställde jag i februari och fick den i november... Jag är sån att har jag väl bestämt mig för att köpa en sak så vill jag ha den på en gång.

Nåja, långt svar för enkel fråga.

Mårten
 
Fina bilder du hade på din hemsida förresten. Svanbilderna var ganska imponerande.
Det ska bli kul att se om du kan fånga dom med din D60...
 
Linmajon skrev:
Fina bilder du hade på din hemsida förresten. Svanbilderna var ganska imponerande.
Det ska bli kul att se om du kan fånga dom med din D60...

Tyvärr så har svanarna redan dragit norrut, så det får bli till hösten eller nästa vår.
 
Steff skrev:
Du fick den igår! Spännande. Det vore mycket intressant om du kunde delge oss mer intryck av denna manick.
Snälla, skynda dig!!!

Jag hade hoppats att jag skulle kunna komma ut en del i helgen och fota men det blev inte så mycket, men jag har lagt ut några bilder på min hemsida (Det finns länkar till filer i full storlek). www.dalfors.com , välj bilder/d60.

Så till mina första intryck. Som jag sagt tidigare så har jag använt en D30 tidigare så det är den jag kan jämföra bäst med.

-Jag tycker att färgerna är något bättre.

-En av de bästa förbättringarna är hur minnesbufferten fungerar. Nu kan man ta action bilder i RAW formatet, vilket var svårt förut när man bara hade 3 bilder. Sedan tömmer den minnesbufferten mycket smartare nu så att man kan forsätta fota allt eftersom bufferten töms.

-Det märks att det är högre upplösning, man får med mera detaljer.

-Vad gäller autofokusen är det mycket tjafs fram och tillbaka på internet. Jag har min kamera inställd så att den bara fokuserar när jag trycker på * knappen. Jag använder Af ganska mycket men jag använder den på ett sådant sätt att det inte gör mig något att den inte är den snabbaste i världen. Det finns ju en manuell fokuserings ring också...:). Men visst finns det stunder då jag önskade en perfekt autofokus. Vad gäller D60 mot D30 så tycker jag inte mig märka någon större skillnad, men det kan bero på sättet jag jobbar.

-Bildfilerna är större och det medför ju att allt tar lite längre tid. Men det var ju för att jag vill ha större bildfiler som jag köpte den så man skall väl inte ta det som något negativt.

-En liten detalj som jag uppskattar mycket är att Af punkten nu lyser upp när man fokuserar. Jag har många gånger ställt in en annan punkt än mitten och glömt det lite senare och kan då inte begripa varför den inte kan fokusera ordentligt.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att man gjort D30 lite bättre funktionnellt och bildkvalitetsmässigt. Det är egentligen bara två saker som gjorde att jag ville uppgradera och det är bufferthanteringen och upplösningen. Vad gäller upplösningen så skall man dock inte tro att kvaliteten är dubbelt så bra som i D30 bara för att den har dubbelt så hög upplösning, D30 håller långt!


Dessa var mina reaktioner efter de första dagarna med kameran, mer kommer kanske senare.
 
lyckost

Min har inte komit änn så jag ringde och kollade med cyberphoto och jag var tydligen först på deras kölista och efter att ha sett dina bilder är jag jävligt glad att jag beställde kameran
 
Nä nu ....

... blir jag sne ...
Jag jobbar ju ändå i en Expertbutik och har beställt kameran direkt från Canon ... och inte fått den än ... *morra*
Men då hoppas jag att den kommer snart iaf ...
Tänker minsann ringa dom i morrn o härja ... ;)

*otålig*

Jag har oxå haft en D30 tidigare ( som snart är till salu) ... ;)
 
Halleluja!

Märklig diskusion det här.
Jag fick förresten min nya "10-p Provia 400" häromdagen. Massor av miljoner pixlar och fantastisk skärpa och bra färger!!! Och priset! Runt 1000 kr inkl.framk-påsar! Gud är god!
 
Micke Ö skrev:
D60 kostar runt 25lakan+moms... Är det verkligen värt dom pengarna???



Jag tycker att den absolut är värd pengarna. Bara tanken att slippa film och framkallnings kostnader för att inte tala om tiden de tar at framkalla borde övertyga
 
MEN! ja vill ju åsså ha en D60 ju.
Hittar den inte på cyberfotonen ju.
När slepps den?
 

Bilagor

  • photographer_bikini_model_sm_wm.gif
    photographer_bikini_model_sm_wm.gif
    44.6 KB · Visningar: 396
ANNONS