Annons

Min brevbärare driver mig till vansinne

Produkter
(logga in för att koppla)

mille

Aktiv medlem
Alltså, det här är ett stickspår men jag kan inte låta bli. Nyss hemkommen från en lång härlig semester (6 veckor) med en bunt filmer i bagaget. Postar allihopa snabbt som attan till Fuji och går sedan hem tidigare från jobbet för att kolla brevlådan.

"Nähä, inga idag heller, kanske imorgon", tänker man lite besviket och funderar på vilka pangbilder man hoppas ska komma. Går och lägger sig tidigt för att det ska gå fortare.

Gnissel, gnissel, öppnar brevlådan, något grönt skymtar, FILMERNA!

"Men, hallå, det är bara två stycken, det skulle ju vara tolv?". Dagen efter kommer två till, och så två till, och så två till. Inte kan väl Fuji framkalla så tokigt att det dyker ner två filmer om dagen i en hel vecka så att de sista filmerna kommer fem dagar senare än de första.

Sådär är det varje gång jag skickar in fler filmer, brevbäraren portionerar ut dem i lådan i ett tempo som gör en gråhårig.

Imorgon ringer jag Posten, någon ska få lära sig veta hut.

/Mille

P.S. Ja, jag vet att det inte är så smart att skicka alla filmer på en gång om det skulle bli gurgel i maskinen men jag är ju såå nyfiken.

Jag har vid ett par tillfällen skickat mer än trettio filmer i taget till fuji, men det har aldrig tagit mer än två dar från första till sista filmen kommit hem.

Så det är nog inte labbet det hänger på i ditt fall.

Det labbet diskuteras för övrigt i ett annat forum just nu, men det handlar om ett annat slags sjabbel.

mille skrev:
Imorgon ringer jag Posten, någon ska få lära sig veta hut.
Jag fyller år 30:e Mars. En kompis i USA skickade en present den 25:e. Fem dagar innan, alltså. I mitten av April undrade hon lite försynt om jag "fått något paket från Los Angeles."
-Nä......

Så jag ringde posten.
Posten: Har du nåt kollinummer?
Jag: Vänta, ska kolla.
Ringer min bekant.
Los Angeles: Nej, jag skickade den från jobbet, kan hända att vaktmästeriet har nåt...Ska kolla...
Nä, de har inget.

Så jag ringer posten igen.
Jag: Inget kollinummer.
Posten: Nä, då blir det svårt. Var ifrån var paketet, saru?
Jag: Usa.
Posten: Jaha, nä, utlandspaket är Schenker Btl, ring deras kontor i Malmö.
Jag: Jaha, ja, tack för hjälpen.

Schenker: Schenker Malmö, kan jag hjälpa till?
Jag: Ja, hej. Var är mitt paket?
Schenker: Har du nått kollinummer?
Jag: Nä.
Schenker: Då blir det svårt. Paketet kan vara var som helst, Tyskland t.ex. Bara att vänta och se.

Jag väntade och väntade...

..till 3:e Juni då en fin flaska vin från Sonoma Valley anlände till Östergötland.

Cheers!

Posten är väl snabba...
Jag stressade iväg till en brevlåda som töms sent för att få med en av Scandinavians Photo-påsar. Jag hann och dan efter så hade jag påsen i brevlådan..skickad från det lokala postkontoret till mig...! :)

Mmmm brevbäraren kanske inte alltid bär skulden.
Jag ringde till Posten och brevbärarsektionen när jag tyckte att mina filmer varit på vift länge.

Posten frågade då mej om när jag postade dom och var??? till svar fick jag veta att om brevet lagts på i en låda ute på en öppen plats (alltså inte inne i en affär el dyl) så kunde inte posten garantera att brevet kom fram överhuvudtaget.
Detta pga att lådorna vandaliseras på vissa ställen. Dom kunde inte heller garantera att brevet kom fram på en vecka även om det fanns med vid tömmningen av lådan samma dag...

Så labbens såkallade garanterade tid tills du har bilderna i handen är inte mycke värd om inte posten kan sköta sitt åtagande..

Jag har jobbat som brevbärare och oavsett hur "dåligt" (det är omöjligt att göra det perfekt) de sköter sitt "jobb" (hårfin gräns till slaveri) tycker jag synd om dem. Speciellt nu när de tydligen ska dela ut IKEA-katalogen... helt sjukt!

Posten borde beläggas med näringsförbud, höja priserna tills det går att genomföra med humana arbetsförhållanden eller bara lägga ner. Ut med facken också. (Fan va mycket det här har med foto att göra :)

Posten är väl underbar (ironi!!!)

Ursäkta att jag kommer att gnälla på posten. Brukar inte göra det men i detta fall känner jag att jag måste.

Bor i Kristianstad. Här har man precis flyttat posten från ett ställe där man hade allt på ett ställe upp till Domus.

Här har man den genialiska lösningen att man har postens kassa i källaren (som drivs av svensk kassa service). Dvs där kan du bara betala dina räkningar inte ens lämna in ett kuvert!

Om du ska hämta ett paket eller köpa kuvert går man in på musikavdelningen! där det står en Domusanställd och fibblar med alla nyheter.

Ska man hämta ett paket, betala en räkning och posta ett kuvert måste man gå på tre! (3) ställen!!!!

Posten är väl underbar... Gör allt för att man skall trivas och underlätta för kunden (mycket ironi!!!!)

PS. Posten ringde till mitt jobb i våras och tyckte att vi skickade mycket post. Undrade om vi inte kunde ta en del via e-mail istället. Hallå! Trodde att det var portot som posten levde av???!!!

Hälsningar Ola

Svar till Ilan

Egentligen borde jag inte kommentera saken eftersom det är så mycket "off topic" som något kan bli, men jag kan inte undvika det eftersom Ilans utspel gör mig irriterad. Vad f-n har facket med postens usla leveranser att göra? Utan en väl fungerande fackrörelse hade vi haft slavlöner och slavjobb i detta land, då hade vi suttit i våra stugor och sytt fotbollar och Nikeskor. Så skyll inte på facket.

Ber om ursäkt för detta, men det finns gränser när det kommer till dumheter.

Strax före midsommar 2001 postar jag en rulle Kodachrome till Kodak i Järfälla. Bilderna kommer inte tillbaka och efter någon månad inser jag att det är kört och bryr mig inte ens om att efterlysa dem. I mitten av December ramlar rullen ner genom brevlådan. Tjosan!

Ur led ar tiden

Jag tycker att det ar konstigt att man inte kan köpa frimärken på posten, att banken inte vill ta hand om mina pengar, att bensinstationen inte har biltillbehör, att man ska hämta ut sina brev mellan apelsinerna och gurkorna på Vivo och att man knappt kan köpa sina biljetter på stationen. Detta har ju inget att göra med foto men jag blir sa förbannad...

Oops, där flög dammluckorna upp

Som initiativtagare till den här tråden så vill jag be om ursäkt för att jag inte insåg vilken kraft som släpptes lös när jag gläntade lite på dörren till tyckande om postväsendet.

Nej, det har väl egentligen inte så mycket med fotografering att göra och då borde det väl inte finnas med här. Ibland har man bara för mycket skriv i fingrarna.

Men Jonas, vad är problemet ? "Ironi"

Du kan ju hämta biltemapaketen på Vivo, köpa maten på macken, tågbiljetterna på Pressbyrån, sätta in pengarna på Svensk Kassaservice.

Allting är ju som för, bara i en annan ordning. :)

Ps. Men vart f*n man kan köpa frimärken det har jag ingen aning om

Re: Oops, där flög dammluckorna upp

mille skrev:
Som initiativtagare till den här tråden så vill jag be om ursäkt för att jag inte insåg vilken kraft som släpptes lös när jag gläntade lite på dörren till tyckande om postväsendet.

Nej, det har väl egentligen inte så mycket med fotografering att göra och då borde det väl inte finnas med här. Ibland har man bara för mycket skriv i fingrarna.

Helt irrelevant är det väl ändå inte. Om man skickar sina filmer för framkallning har ju ändå postens kvalitét betydelse för den upplevda snabbheteten hos labben.

Re: Svar till Ilan

Liax skrev:
Utan en väl fungerande fackrörelse hade vi haft slavlöner och slavjobb i detta land, då hade vi suttit i våra stugor och sytt fotbollar och Nikeskor. Så skyll inte på facket.

Precis som i USA där andelen som är medlemmar i fackföreningar mycket lågt, antar jag,

Det är så synd om amerikanarna som syr Nike-skor om dagarna. Jag tycker verkligen att LO borde åka över och höja deras levnadsstandard.

[Om det inte märktes finns det en smula ironi i detta inlägg.]

Frimärken köper jag på Statoil eftersom sistaminutenlådan ligger nära dem.

Krångel med Posten har jag aldrig haft, att Kodachrome är sena är inte nytt och beror snarare på hantering hos labbet.

Citymail däremot, här nere har två utdelare avskedats eftersom de dumpat högar med post i ett skåp och struntat i att dela ut dem.
Och för två år sedan hittade vi ibland en del post i trapphuset, vid ingången. Utdelare, just det, CM.

Och man vänjer sig vi nyordningen hos Posten, jag gillar den inte (usch) men man vänjer sig.

Re: Re: Oops, där flög dammluckorna upp

Hassan skrev:

Helt irrelevant är det väl ändå inte. Om man skickar sina filmer för framkallning har ju ändå postens kvalitét betydelse för den upplevda snabbheteten hos labben.

Bra poäng. Nu slipper jag ha dåligt samvete för att ha startat en meningslös tråd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar