Advertisement

Annons

Min blixt small!

Produkter
(logga in för att koppla)

simon.frojmark

Aktiv medlem
Hej!
Är för tillfället ute och praktiserar på en tidning, skulle idag fota några politiker när min blixt först inte fungerade alls. Trodde det var kontakterna som kanske hamnat lite snett. Tog av den och satte på den igen, då small blixten när jag tryckte av.
Syns att det blivit en spricka inuti efteråt.

Är det själva blixtröret som smällde? Är detta vanligt?
Har en sån där Dörr DAF-42 blixt som även säljs under många andra namn, alltså ganska billig med lägre kvalité. Gissar på att det inverkar endel kanske...

kan vara kondensatorn oxå som har gått...

om man är lite händig kan man försöka byta ut den, man får ta ut den gamla och kolla vilken spänning och capacitans och se om man hittar en likadan nerepå stan...

sånt händer emellanåt. Hade just inne en 580EX för byte av blixtröret. 1500kr kostade det. Tror dock inte att den small, den bara slutade. Har dock haft en 430 EX som slutade med en smäll och då trodde personalen på intervision inte att det skulle vara värt att felsöka den.

kan vara kondensatorn oxå som har gått...

om man är lite händig kan man försöka byta ut den, man får ta ut den gamla och kolla vilken spänning och capacitans och se om man hittar en likadan nerepå stan...

Okej, fast man ser en spricka i glaset eller vad det nu är innanför. Skulle nog kollat det om det var en dyrare blixt, men nu kan jag lika gärna skaffa annat (när jag har råd)

Nej, jag skulle inte säga att det är vanligt. Jag använder mina blixtar väldigt mycket (säg någonstans i närheten av 100 blixtbilder/dag under de senaste 3-4 åren, lägg därtill att de blixtar som är slavar då och då faller i backen) och jag tror det är tre blixtar som gått sönder för mig.

2 har gett upp med en knall (1st 430 EX och 1st 550EX) (jag vet att en av dem for i golvet från ca 2 meters höjd strax före, antagligen hade även den andra varit med om något liknande men inte alldeles nyss innan)
1 (eller kanske ytterligare en till minns inte riktigt) har bara slutat blixtra. Den senaste nu bytte jag blixtrör på för 1500kr inkl. moms.

Jag skulle säga att det är starka och tåliga blixtar (jag är rädd om kameror och objektiv, men blixtarna får ta lite stryk emellanåt). På min 580 EXII lossnade dock gummipackningen runt blixtfoten ganska snabbt och jag har tröttnat på att trycka dit den. Den tål ju en del väder ändå, så det är inget jag bryr mig om.

Med orginalblixtar blir blixtmätningen bättre, hjälpbelysningen för AF funkar bättre (de flesta pirater lyser bara för mittpunkten), High speed sync och allt annat godis så om man inte har väldigt tajt budget är det absolut bästa valet.

Jag vill även tipsa om begagnatmarknaden, framför allt ifall du även tänkt att använda blixtar som slavar. Det är schysst att ha en modern blixt som master (580 EXII är min favorit nu pga nya funktioner). Slavarna gör ju bara som de blir tillsagda av mastern, så där kan man ha vilka som helst från 420EX och uppåt.

Att ha en 580 som master är i allmänhet bättre en ST-E2 och jag antar att det även är bättre än den inbyggda blixten på 7D: Det är ju ljussignaler som styr blixtarna och ifall det är ljust i omgivningen (typ ute en solig dag och slaven kanske är gömd bakom ett paraply) eller om blixtarna står en bit bort (runt ett hörn i en lägenhet) behövs det helt enkelt lite kräm för att signalerna skall gå fram.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto