bmbild
Aktiv medlem
Jag har hittat en av mina bilder på en kommunal hemsida, publicerad i reklamsyfte och utan mitt tillstånd. Sidan är senast ändrad i februari 2012 så bilden har legat ute sedan dess, om inte längre. Dessutom anges att bilden ska vara tagen av kommunen, på samma sida finns andra bilder där fotografen anges med namn. Bilden länkar vidare till en sida med bokningsinformation av konferenslokaler. Jag har tagit och skrivit ut skärmdumpar, skrivit ut aktuell hemsida och i LR visat och skrivit ut bilden med tillhörande EXIF-data som tydligt visar att jag har tagit bilden.
Naturligtvis är det ju smickrande att en kommun väljer att publicera en av mina bilder men inte utan att be om tillstånd eller att ange mig som fotograf. I mitt tycke är detta ett solklart brott mot upphovsrättslagen.
Jag har studerat en del trådar i ämnet här på FS men känner mig osäker på hur jag ska gå vidare med detta. Om jag väljer att fakturera kommunen, hur gör jag det som privatperson och vilket belopp kan vara rimligt?
Samtidigt kan detta vara ett tillfälle för mig att få leverera fler bilder till kommunen, kanske ska jag inte ta i för mycket.
Jag ser fram emot tips, råd och synpunkter.
Tack på förhand.
Naturligtvis är det ju smickrande att en kommun väljer att publicera en av mina bilder men inte utan att be om tillstånd eller att ange mig som fotograf. I mitt tycke är detta ett solklart brott mot upphovsrättslagen.
Jag har studerat en del trådar i ämnet här på FS men känner mig osäker på hur jag ska gå vidare med detta. Om jag väljer att fakturera kommunen, hur gör jag det som privatperson och vilket belopp kan vara rimligt?
Samtidigt kan detta vara ett tillfälle för mig att få leverera fler bilder till kommunen, kanske ska jag inte ta i för mycket.
Jag ser fram emot tips, råd och synpunkter.
Tack på förhand.