Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min bild i tidning utan namn!

Produkter
(logga in för att koppla)
Har kollat igenom forumet men hittade inget liknande som mitt fal.
Det är så här. I våras fotade jag bilder åt en tjej som är med i Idol åt TV4. Dem fick mitt godkännande att använda bilderna hur som helst (TV4). Nu har lokaltidningen varit på tjejen jag fotat om en intervju och hon ställde upp. Idag när jag möts av tidningen ser jag min bild på framsidan. En liten, sedan på sidan 10 ett stort uppslag med bilden i fullt format. Under står det Foto:privat. Tjejen jag fotade sa, Simon Lindberg heter fotografen och han vill ha publicitet.

Vad kan jag nu göra? Jag ska ringa tidningen imorgon och be om ersättning, hur mycket kan jag få/hur mycket ska jag begära eller kommer det ens hålla? Ös på med svar, viktigt!

Normalt kräver man dubbelt pris när en bild publiceras utan byline. Eftersom det är en gratisbild tycker jag det vore rimligt att du begär normalt bildarvode (typ en knapp tusenlapp) och en rättelse i tidningen.

Glömde säga att dels fick jag betalt av tjejen personlingen att fota henne. Sedan är bilden också publicerad på webben utan byeline eller någonting, inte ens foto: Privat,

Några kommentarer?

Något har du säkert lärt dig. dubbla arvodet är dt vanliga.
Dvs 2 x inte ett skit.
Sluta göra jobb gratis.
Det sabbar bara marknaden för alla.
Du lägger din nivå för lågt.
Publicisterna vänjer sig vid gratis material.

[admin: raderat mening]

/KN

Senast redigerad av en moderator:
Arne, TV4 fick godkännande, inte tidningen! Plus att TV4 skulle använda namnet. Nu har det löst sig och pengar från tidningen är på väg.

Moget sagt karl_nilsson, jag skrev över att jag fick pengar av tjejen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar