Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min bild har använts utan lov (var: "Hjälp!")

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutatmedlemskap121105

Avslutat medlemskap
Som jag förstått så skickar du en faktura till dem. enligt BLF 10% av prisbasbeloppet.
Du ska oxå ha ersättning för att Bilden publicerats i tryckt form, samt för den låg upplösta på nätet. Blir en del pengar detta.

Kolla med BLF eller SFF.
Catharina Ekdahl chefsjurist på SFF hade ett jätte bra seminarium om just upphovsrätt.
Kontakta henne.

Eftersom det rör sig om en rapport skapad på universitetsnivå är det möjligt att de kommer att hänvisa till 23 § i upphovsrättslagen.

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
23 § Offentliggjorda konstverk får återges
1. i anslutning till texten i en vetenskaplig framställning som inte framställts i förvärvssyfte,
[...]
Första stycket gäller endast om återgivningen sker i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet.

Men när jag ändå påpekat att de ska ta kontakt med mig innan de använder sig utav någon av de bilder jag publicerat på Hammarby Sjöstad, så har de förbisett min begäran.

God sed kan jag inte säga att det hela gått till. Jag ska ha ersättning, frågan är bara hur mycket.

Det är tydligen en student som tagit din bild i samband med ett arbete till en kurs. Inte för att detta är ursäktande, utan mer för att poängtera vilken nivå det skett på.

/ep

Det är tre studenter som tagit min bild. Jag förstår dem. De tyckte väl att det var en bra bild att använda sig av.
Men har jag påpekat att man ska kontakta mig innan man använder bilden, det gäller såväl en 5 åring som en 95 åring, arbetslös som VD, så kontakta mig!
Jag har inte hört av dem. Det är tråkigt att det blir så.

Ännu ett fall av, allmänheten har inte en aning om vad som gäller för bilder.
Dom tror att behöver man en bild på X sak så är det bara att tanka ner den någonstans på nätet. Vill man inte att det skall hända ens bilder skall man nog inte lägga upp dom på nätet överhuvudtaget, folk kommer att länka till dom och använda dom som dom vill vad man än skriver på eller underbilderna.
Jag säger inte att det är rätt, bara att det är så.
Och mer än hälften som får sina bilder använda, och kommer på det, blir mer stolta än arga.

Jag tycker att det är lönt att reagera när det är någon som använder ens bild/bilder i vinst syfte eller i reklam. Då måste man ge sig på dom, inte för att få pengar (vilket verkar vara mångas huvud mål) utan för att markera att det är fel.

Men att jaga någon som bara använder bilden, helt utan vinstsyfte, är liksom poänglöst.
Man kan skriva en mail och berätta hur det fungerar, markera att det är fel och att man inte kan göra så och hoppas att dom tar in det man säger. Man att skicka en faktura blir bara löjligt, tycker jag.

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Ännu ett fall av, allmänheten har inte en aning om vad som gäller för bilder.
I det här fallet rör det sig inte om någon ospecifik allmänhet, utan om studenter vid SLU som skrivit en rapport i en universitetskurs på D-nivå. De har angivit upphovsmannen och tycks inte ha gjort några omotiverade förändringar av bilden. Bilden har publicerats i anslutningen till texten, och det finns en koppling mellan bilden och de påståenden som framförs där.

Jag tror det blir svårt att hävda att bilden inte faller under 23 § i upphovsrättslagen, vilket gör att de har rätt att publicera bilden.

Jag håller givetvis med om att kommersiella bildanvändare ska betala för bilderna - men i fallet studenter och elevarbeten tycker jag det är att vara väl principfast att vilja ta betalt av dem, dessutom med straffavgfter.

Studenter har givetvis, som regel, inte en ekonomi som tillåter det. Om detta skulle hårddras skulle deras möjlighet till bra arbeten dessutom försämras, och vill vi verkligen ha en situation där en student inte får använda en enda amatörbild utan skriftligt tillstånd och betalning? Minns en tråd där någon förfasade sig över att småtjejer utan att betala laddade ner hästbilder att lägga i in sina chattinlägg eller något sånt...

Har själv en viss erfarenhet av populärvetenskapliga publikationer, som till exempel boken "De dödas dag i Mexiko" som Etnografiska Museet just gett ut och där jag medverkar med text och bilder. Vi stötte på många gråzoner under arbetet - kan vi använda en viss gammal bild eller ej? Kan det finnas någon någonstans som har rättigheter till den? Flera andra fotografer har också bilder i boken utan några krav på betalning - alla var medvetna om att det helt enkelt inte finns några pengar att hämta i den typen av publikationer. Vi hade i några fall ett utbyte - jag fick deras bilder och de fick mina. Det är roligare att ens bilder används än att de inte gör det.

Fotograferna Magnus Elander och Staffan Widstrand (de 5 stora rovdjuren) har en intressant liten text på deras hemsida: "Alla Galleri De 5 Storas bilder får gärna, och utan kostnad användas i elevarbeten och skolarbeten som inte har någon försäljningsdimension, dock under förutsättning att användaren själv kan ladda ner bilden från sajten och att fotografen och källan anges i anslutning till den publicerade bilden, på följande vis:
Foto: fotografens namn/www.de5stora.com"

Jag kommer att lägga in något liknade på min hemsida (www.mexidea.se).

Småsint att försöka göra pengasak av en sådan liten sak som att den har använts i en uppsats av studenter. De blir inte direkt rika på din bild. Påpeka vad de har gjort för fel och upplys dem istället för att försöka pressa dem på pengar. Studenter har det knapert som det redan är.

Se det hela som smicker och var nöjd över att bilden uppskattas av folk.

Lars S skrev:

Studenter har givetvis, som regel, inte en ekonomi som tillåter det. Om detta skulle hårddras skulle deras möjlighet till bra arbeten dessutom försämras, och vill vi verkligen ha en situation där en student inte får använda en enda amatörbild utan skriftligt tillstånd och betalning?

Det där tyckte jag var ett riktigt dumt argument, skulle man låta dom gå bara för att dom har taskig ekonomi?
Vore det inte rimligare att dom kollade upp saker så att dom slapp åka på böter om dom har jätte dålig ekonomi?

Ja, jag vill ha en värld där studenter inte får använda andras bilder utan lov, jag vill ha en värld där ingen får använda andras grejer utan lov.
Jag skulle inte själv ta betalt av en student som behövde bilder till ett skolarbete, men det är en helt annan sak. Någon, en lärare skulle jag gissa, kanske skulle ta och berätta för alla studenter hur det fungerar och ifråga sätta var materialet kommer ifrån, så att dom får lära sig hur saker och ting fungerar direkt från början.

Dom gör sitt arbete, tar bilder var dom vill och hur dom vill, när dom kommer ut i sitt yrkesverksamma liv, tror du dom kommer att sluta med det då om ingen markerat att det är fel?

Skall dom kunna tanka ner och ta andras texter också? Bara att ta ner text och bilder och klistra ihop det så att det ser snyggt ut. Det blir nog ingen bra skola då, tror jag.

Jag har fått för mig att skola är något som skall vara verklighetsförankrat och förberedande för ett yrkes liv. Har jag fel?

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
...Har jag fel?...

Det kanske du inte har, men en helt annan syn på det hela än vad jag har.

Jag tycker absolut att vi ska låta studenter och elever använda våra bilder i sina arbeten, helt utan kostnad.
På samma sätt anser jag att man ska bistå med svar på frågor när de ringer och behöver hjälp till uppsatser och arbeten.

Andra kanske tycker det är viktigare att få några kronor för sin bild och då får man ju tycka så.

FILM) (ulltand skrev:
Det kanske du inte har, men en helt annan syn på det hela än vad jag har.

Jag tycker absolut att vi ska låta studenter och elever använda våra bilder i sina arbeten, helt utan kostnad.
På samma sätt anser jag att man ska bistå med svar på frågor när de ringer och behöver hjälp till uppsatser och arbeten.

Andra kanske tycker det är viktigare att få några kronor för sin bild och då får man ju tycka så.

Jo, som jag sa, jag skulle inte ta betalt av dom.
Min poäng var att lära dom vad som är rätt och fel.

/Magnus

Det handlar fortfarande om att jag påpekat att man skall höra av sig till mig ifall man vill använda sig av mina bilder.
Jag kräver inget från studenterna, snarare högskolan. Ansvaret ligger på den kursansvariga, då denne inte upplyst om huruvida man ska referera till bild.

Jag själv är student, det är ingen ursäkt att påpeka att någon har ont om pengar. SKriver man en D-uppsats, bör man veta vad som gäller när man referarer till en bild, speciellt när jag PÅPEKAT att man ska höra av sig till mig då man vill använda sig av någon av mina bilder!

nucci skrev:
Det handlar fortfarande om att jag påpekat att man skall höra av sig till mig ifall man vill använda sig av mina bilder.
Jag kräver inget från studenterna, snarare högskolan. Ansvaret ligger på den kursansvariga, då denne inte upplyst om huruvida man ska referera till bild.

Jag själv är student, det är ingen ursäkt att påpeka att någon har ont om pengar. SKriver man en D-uppsats, bör man veta vad som gäller när man referarer till en bild, speciellt när jag PÅPEKAT att man ska höra av sig till mig då man vill använda sig av någon av mina bilder!

Nu kommer jag sent in i tråden, och publikationen är borttagen från länken du angav i första inlägget.

Jag är också av åsikten att de kan göra så med stöd av 23§ Upphovsrättslagen.

Sedan, att det inte är speciellt kamratligt att inte ens säga "Hej, vi använder din bild i våran publikation, bara så du vet", det är ju elakt och sådär...

Utöver den enskilda person som begår brottslig handling finns bara en person som kan ha straffrättsligt ansvar för dennes handling, och det är målsman till den gärningsman som är under 15 år gammal.

Däremot, att högskolan publicerar den på sin websida kan nog vara intressant ur den synvinkeln att DE antagligen inte täcks av 23§ UL...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar