ANNONS
Annons

Min bekants bild blev helt skev

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej.

Tog ett par kort på en bekants barn med min 40D.
Arbetade med dessa bilder i Lightroom och beskar dem i original, hänglåset så proportionerna blev samma som kamerans original raw bild.
Jag har själv skickat bilder för framkallning i 20X30 format och allt har varit frid och fröjd.

min bekant hade redan köpt ramar i 18X24 format, och valde det formatet i framkallningen.

Maskinen klippte huvudena efter pannan och det blev bara skit.

Vilka format är det som gäller under fotografering med en digital systemkamera?

Sedan finns det ju även 11X15 format, men mina bilder blir bra i 10X15.

Hoppas någon kan bringa lite klarhet i detta, just nu orkar jag inte tänka själv ;-)

MVH Mikael.
 
Bara att räkna

Hej.

Tog ett par kort på en bekants barn med min 40D.
Arbetade med dessa bilder i Lightroom och beskar dem i original, hänglåset så proportionerna blev samma som kamerans original raw bild.
Jag har själv skickat bilder för framkallning i 20X30 format och allt har varit frid och fröjd.

min bekant hade redan köpt ramar i 18X24 format, och valde det formatet i framkallningen.

Maskinen klippte huvudena efter pannan och det blev bara skit.

Vilka format är det som gäller under fotografering med en digital systemkamera?

Sedan finns det ju även 11X15 format, men mina bilder blir bra i 10X15.

Hoppas någon kan bringa lite klarhet i detta, just nu orkar jag inte tänka själv ;-)

MVH Mikael.

har du en systemare med bildproportioner 3:2 (alla utom Olympus 4:3) så är det bara att räkna.12x8 15x10 27x18 30x20 45x30 osv. Håller du dig till samma proportioner så slipper du få klippta huvud eller vita kanter.
 
20 x 30 är ju ett klassiskt format om man har en digitalsystem kamera som det inte står Olympus eller Panasonic på, 30/20 är ju 1.5 vilket även är sidförhållandet på sensorn för en 40D, håll dig till sådana format där det blir 1.5, 24 delat på 18 är ju tex 1.33 (4/3) vilket är ett vanligt kompaktkamera format...

15 delat på 10 är ju också tex 1.5... Men om du vill ha det såkallade 4/3 formatet så får du beskära bilderna med dessa proportioner i ett bildbehandlingsprogram...

Men som sagt enklast är ju att hålla sig till 3/2 format, en 20 x 30 cm från Crimson kostar ju tex 12 kr om man bestället några stycken vilket är väldans prisvärt... Angående ramar så har ju Ikea bra sådana...

edit: tvåa
 
Valde du rätt vid framkallningen? Man kan välja fit-in så att bilden passar på papperet eller fill-out så att bilden fyller upp hela papperet.
 
Se också upp med att när måtten anges i centimeter t ex 10 x 15 så är det oftast inte hela sanningen. Det faktiskat måttet på papperet är ofta i tum, i exempelt 4 x 6 vilket inte är exakt samma sakt.

Beroende på vilka inställningar du väljer så kan det påverka resultatet.

Dessutom, när man väljer kantfria utskrifter så "zoomar" de flesta labb lite, detta för att inte riskera att få en vit kant, det behövs alltid lite toleranser vid skärningen.

För att se hur de olika labben funkar och med sina inställningar, gör ett antal testbilder i photoshop. Bygg bilderna av ett antal rektanglar som placeras i varandra med något minskande storlek så att det blir "ramar" med några pixlars bredd. Ladda upp till labben och se hur det tar sig ut när du klickar i de olika alternative för fyll och zoom. Det ger lite vägledning om hur det funkar.

Mvh
Anders
 
har du en systemare med bildproportioner 3:2 (alla utom Olympus 4:3) så är det bara att räkna.12x8 15x10 27x18 30x20 45x30 osv. Håller du dig till samma proportioner så slipper du få klippta huvud eller vita kanter.

Har man nu en ram som bilden ska få plats i, så är det väl enklast att klippa (croppa) bilden i PS, till rätt proportioner. Finns inget tvång att hålla sig till 2:3, bara för att sensorn har det formatet.
 
Nej, självklart inte

Har man nu en ram som bilden ska få plats i, så är det väl enklast att klippa (croppa) bilden i PS, till rätt proportioner. Finns inget tvång att hålla sig till 2:3, bara för att sensorn har det formatet.

Nej, men det verkade som om inte trådstartaren hade riktigt koll på hur man skulle beskära så jag ville ge ett enkelt råd som skulle ge bra resultat. Kanske skulle jag också ge intruktioner hur det gick till att beskära i rätt storlek men jag orkade faktiskt inte. Jag tror att personen i fråga kommer att ta reda på detta genom att kolla i alla otaliga trådar som finns i ämnet (har själv gett instruktioner i liknade tråd tidigare , med skärmdumpar som hjälp), men jag kan ha fel!

PS
bra påpekande i alla fall!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.