Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min A700 lägger av under 0C

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Nå'n som har en synpunkt? Min A700 funkar inte i kyla, inte ens vid 0 C
Jag har provat flera ggr med nyladdat batteri men så fort kameran kommer ner i utomhustemp (vid c:a 0 C el kallare) kommer det ett gult felmedd typ camera fault. Är det ett dåligt batteri som behöver bytas el skall jag lämna in kameran? Fortf garanti men jag vill helst inte vara av m kameran flera veckor.

Har inget svar på problemet men stannar den så fort du kommer ut i kylan eller fungerar den en stund tills kameran kommer ner till utetempen?

Jag skulle prova med ett annat batteri, låter lurigt, min har gått i några minusgrader åtminstone, har inte haft tillfälle att testa den i särskilt många minusgrader i vinter. Berätta hur det gick!

Jag har haft min i flertalet minusgrader, funkat problemfritt. Låter som batteriet eller strömförsörjningen från batteriet som är knas med. Kan vara ergat/skit på kontakterna också.

Kolla med ett annat batteri som du vet funkar (kompis/affär etc) för att utesluta batteriet. Annars är det väl kanske bara att lämna in...

Jag har en a200 och en d7 och båda dessa fungerar bra både i kyla och fukt, så du borde absolut lämna kameran till garantireparation.

Jag har en a200 och en d7 och båda dessa fungerar bra både i kyla och fukt, så du borde absolut lämna kameran till garantireparation.

Vad har a200 o d7 med a700 o göra?

Min funkar också i kyla hade den i garaget hela dagen i dag och där var det 0 grader. Har haft den ute i minusgrader också, inga problem.
Jag röstar också på att dubbelkolla med ett annat batteri innan du lämnar bort kameran.

Långsökt - detta är snarare en exemplarspecifik defekt. Isolera felet.

• Prova med ett annat batteri
• Låt kameran kallna och ha batteriet i armhålan så länge - testa

För att ytterliggare strö salt i såren så funkar min A700 utmärkt i kyla (minusgrader). Har dessutom blivit förvånad över batterikapaciten som inte heller verkar svikta av lite kyla.

Någon är (tyvärr) fel med din kamera, batteriet eller kameran.
Lennarts exempel bör enkelt avgöra vilket.

Det trista är ju att så många tillverkare svär sig fria genom att ange 0˚ C som lägsta drifttemperatur, trots att kamerorna klarar lägre. Jag vet inte hur ofta det händer att man vägras garantireparation pga detta, men jag har läst om ett sådant fall här på FS med Canon 1DmkSomething (dock var det bara ett batterifel i det fallet).

Detta gäller även a700 - "0°C - +40°C - om MicroDrive används som lagringsmedium - +5 - +40°C".

Detta är inget annat än "amerikansk idiot-friskrivning" och det rimliga är att kamera och batteri ska fungera ner till -20°C, men med begränsad kapacitet. Mitt exemplar av a700, och båda batterierna, gör det i alla fall.

Detta gäller även a700 - "0°C - +40°C - om MicroDrive används som lagringsmedium - +5 - +40°C".

Detta är inget annat än "amerikansk idiot-friskrivning" och det rimliga är att kamera och batteri ska fungera ner till -20°C, men med begränsad kapacitet. Mitt exemplar av a700, och båda batterierna, gör det i alla fall.
Idiotiskt eller inte så är det fullt begripligt. Det är en väldig skillnad på att garantera funktionalitet ner till -20C än 0C. Varför skulle det vara "rimligt" med just -20C förresten? Varför inte -25C, eller -15C? Hur kom du fram till just -20C??

Och hur mycket mer är du beredd att betala för att den skall fungera vid -20C? Det är nog ingen vild gissning att den överväldigande majoriteten av användarna i världen aldrig någonsin har ett behov av en kamera som fungerar vid temperaturer under 0C. Och de kanske inte har lust att betala mer för att du vill kunna använda den vid -20C.

Lägg av - fundera i stället på medeltemperaturen på de befolkningstäta och ekonomiskt möjliga marknadsregionerna i världen - kallas visst boreala barrskogsbältet. Inte f-n är där alltid mellan 0 och +40°C. Japan, Kina, Nordamerika, Mellan- och nordeuropa för att bara nämna några viktiga marknader.

Det trista är ju att så många tillverkare svär sig fria genom att ange 0˚ C som lägsta drifttemperatur, trots att kamerorna klarar lägre. Jag vet inte hur ofta det händer att man vägras garantireparation pga detta, men jag har läst om ett sådant fall här på FS med Canon 1DmkSomething (dock var det bara ett batterifel i det fallet).

Konstruerar man elektronik så blir det lätt så att någon komponent kommer att begränsa max temperturområdet - oftast GÅR det konstruera sig runt problemet, men måste man inte så gör man det inte då det adderar testtid, dyrare komponenter och besvärligare testning.

Sen är det så att använder man någonting utanför specifierade miljöfaktorer så är det inte ett produktions eller konstruktionsfel utan ett användarrelaterat fel vilket normalt inte ger rätt till garantireparation.

Läs miljöspecifikationen på den tilltänkta produkten INNAN du köper - klarar inte produkten av vad du tänk utsätta den för så leta vidare till dess du hittar en produkt som passar dina önskemål/krav.

Tyvärr - är prylen gjord för en lästa tempertur så är det inte säkert att den fungerar i minusgrader och även om den gör det så är det inte säkert att den kommer att fortsätta göra det.

Det är precis det jag advokerar för. De kapitalstarka marknader som DSLR riktar sig till, upplever minusgrader under en icke obetydlig del av året. Merkostnaderna för konstruktion, komponenter och testning ökar, ju fler komponenter som läggs till, men testförfarandet är inte det mest gränsättande av dessa tre. Testningen sker oftast i klimatkammare och miljöparametrarna är enkla att kontrollera. Om en klimattest tar tio dagar eller elva, innebär det bara en fördyring med tio procent i klimattesten, inte i testen i sin helhet.

Det är lite förmätet att skapa "vackert-väder-produkter" som man redan på idé-stadiet vet, kommer att användas utanför miljöspecifikationerna. Ett av de mera flagranta exemplen är mobiltelefoner som inte är avsedd att bäras i innerfickan på en kavaj, pga. den för höga luftfuktigheten som de då utsätts för, utan förväntas förvaras i en handväska.

Analogt med detta, är det numera standard att tvättrådsmärka plagg av ren bomull med +40°C, trots att bomullsfibern med fördel tvättas i +60°C, annars blir den inte ren. Den märkningen har uteslutande kommit till av amerikansk försiktighetshysteri ( ingen vill bli stämd ) och hotar, tillsammans med all annan "undermärkning" att erodera konsumentskyddet.

För mig är självklara miljöparametrar när det gäller DSLR;

• fukttålig - ska åtminstone klara dimma och handsvett
• dammtålig - ska inte slappa in konfetti, granbarr eller ekorrar
• temperaturtålig - funktion ner till -10°C ( -20° vore idealt i reg. Borealis )

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto