Annons

Miljöfarligt? Var dumpar ni vätskorna?

Produkter
(logga in för att koppla)

luminousoctaves

Aktiv medlem
Det här är såklart ingen ny diskussion. Jag hittade ett t.om. par äldre trådar om samma ämne, men i dessa digitala dagar känns det relevant att ta upp igen.

Alltså, hur resonerar ni kring hanteringen av använda framkallningsvätskor, fix etc?
Jag är ny på det analoga området och har i ärlighetens namn låtit både D76 och fix rinna ut i avloppet fram tills idag (har dock inte hunnit framkalla några större mängder ännu).

Jag har funderat kring detta, och nyligen talat med äldre fotografer som å ena sidan säger att man självklart måste hälla vätskorna i dunkar och leverera till en miljöstation, men å andra sidan medger att det var många som inte följde reglerna ens på den analoga tiden.

Och ser man på instruktionsfilmer på youtube hör det till det normala att vätskorna försvinner ner i avloppet.

Är den gängse inställningen idag att det är så få som framkallar att det inte ”gör nåt” att spola ner avfallet?

Och vilken erfarenhet har ni av landets miljöstationer, finns det bra och smidiga sätt att dumpa vätskorna på?

Sett från den lilla lata människans synvinkel känns det som ett stort projekt att spara vätskorna för att regelbundet släpa dem till en miljöstation.
Å andra sidan ju ingen lust att ge barnen i sin kommun cancer.

Alltså, hur resonerar ni, och hur agerar ni i verkligheten?
 
Samlar upp i plastflaskor motsvarande som sedan körs till kommunens återvinningscentral. Visst har det hänt att man glömt av sig någon gång, men att inte göra det av ren lathet är bara dumt.

Många bäckar små... Även om den här planeten till slut kommer att gå under så kan vi ju faktiskt försöka se till att få ha kvar den så länge som möjligt ;)
 
Kommunens miljöstation är väl en bra plats att lämna in på? Glöm inte att märka upp vad dunkarna innehåller så personalen vet hur de ska hantera vätskorna.

Störst problem är det nog med fix. Där hamnar silvret, som sedan kan gå rakt igenom reningsverket men oftast hamnar i rötslammet. Men de små silvermängder som kommer från privat framkallning är nog rätt obetydliga mot de stora mängder silver som kommer till reningsverken via tvätt av våra kläder. Idag silverbehandlas kläder för att de inte ska lukta så mycket (silver dödar bakterier). Silverhalterna i avloppsvatten och i rötslamm har ökat dramatiskt under senare år, trots att privat mörkrumsarbete inte ökat. Och det beror på att klädtillverkarna silverbehandlar sina kläder. Även andra produkter behandlas med silver för att bakterier inte ska kunna växa till. T.ex tangentbord och dörrhandtag mm.

I övrigt är koncentrationerna på ämnen som eventuellt kan vara skadliga i kemin, så ytterligt låg att risken nog är helt försumbar att de ska kunna skada något i naturen? Förmodligen är de bromerade flamskyddsmedel som din dator och dina övriga elektronikprylar behandlas med, en avsevärt större miljö- och hälsorisk än det som kan komma från fotokemi
 
Senast ändrad:
Störst problem är det nog med fix. Där hamnar silvret, som sedan kan gå rakt igenom reningsverket men oftast hamnar i rötslammet.
Använt fix är väl inget problem, det lämnar man ju till återvinning? Iaf gjorde vi det på 1970-talet och om jag inte minns helt fel fick vi mer betalt för det använda fixet än vad det nya kostade.
 
Använt fix är väl inget problem, det lämnar man ju till återvinning? Iaf gjorde vi det på 1970-talet och om jag inte minns helt fel fick vi mer betalt för det använda fixet än vad det nya kostade.

Om man häller det i avloppet kan det bli problem. Men som du skriver så fick man förr betalt för inlämnat fix. Fotoklubben där jag bor lämnade förr till Stena Scanfors som hade en bil som körde förbi med jämna mellanrum.
 
Använt fix är väl inget problem, det lämnar man ju till återvinning? Iaf gjorde vi det på 1970-talet och om jag inte minns helt fel fick vi mer betalt för det använda fixet än vad det nya kostade.
Låter ju för bra för att vara sant. :)
Då kunde man ju köpt på sig 100 flaxor fix. Behållt en och sålt de 99 kvarvarande till åtevinningscentralen med vinst.
Nu för tiden blir man inte rik på att lämna in fix.

Men kan man inte lämna in avfallet till de lokala miljöstationerna (typ vissa bensinmackar)?
 
Ok

Då blir det till att dumpa D76 och fix i två separata PET-flaskor i framtiden.
(Hoppas syrrans ungar inte försöker dricka den ljusa julmusten under diskbänken i jul bara. :)

Tack för tips och resonemang. Håll gärna tråden vid liv!
mvh
/Erik
 
Grejen är att jag har sätt listor på kemikalier vad reningsverket förväntar sig av i avloppet och vet hur man handskas med det också. De är beredda på det även i digitalvågens dagar.
Bland de fanns mycket farligare ämnen än vanliga fotokemikalier. Varför man lämna det på miljöborgen?
Jo, för att man vill ändå göra det bästa och att man tycker det är logisk när det finns en återvinningscentral. Soppan går till rening i alla fall det kan inte bara försvinna. Eller hur?

Jag brukar samla ihop några liter, skriver på att den innehåller fotografiskt kemi och snällt lämnar grejen ifrån mig.
 
Låter ju för bra för att vara sant. :)
Då kunde man ju köpt på sig 100 flaxor fix. Behållt en och sålt de 99 kvarvarande till åtevinningscentralen med vinst.
Nu för tiden blir man inte rik på att lämna in fix.

Men kan man inte lämna in avfallet till de lokala miljöstationerna (typ vissa bensinmackar)?

Det vore en dåligt affär. :) Osäljnart eftersom fixen innehåller antagligen natriumtiosulfat, ammoniumtiosulfat, eller tiosyanater. Samt surgörare ättiksyra eller citronsyra, konserveringsämnen typ svavel eller dess föreningar och sen lite buffertämnen som natriumbikarbonat eller kaliumdisulfit. Sen lite härdmedel som kalialun och det är inget Stena är eller var intresserad av. :)
 
Jag brukar samla upp vätskorna i olika dunkar som är uppmärkta med innehåll och lämna till återvinningsstationen. Men visst, någon gång har jag av misstag hällt ut kemin i vasken efter att ha framkallat film, men det är som sagt av misstag. Tomma dunkar samlar jag på mig under vintern och sparar för återvinningssyftet, gamla spolarevätskedunkar funkar fin-fint.
 
Silver är, som redan sagts, bakteriedödande, och det är en anledning till att svartvit film håller så länge utan att mikrober äter upp filmbasen. Reningsverk har bakteriekulturer för att ta hand om avföring och annat gott, och de uppskattar inte silver i sitt bajs.

I Stockholm finns en "mobil miljöstation" som åker en gång i kvartalet och plockar upp miljöfarligt avfall om man inte orkar traska med några liter förbrukad kemi till någon avlägsen miljöstation.
 
Vettigast är att ta en 5 liters dunk & skära upp sidan och lägga den ner.
Fyll på förbrukad vätska allteftersom och låt vattnet dunsta bort.
Är det tillräckligt varmt och vattnet dunstar så kommer du inte att behöva tömma fix-dunken förrän den dag du får ta rullatorn till miljöstationen.
 
Nu skulle det nog åka till miljöstationen om jag hade framkallat hemma, men innan sådana stationer var uppfunna åkte allt i avloppet, och vi som inte ens hade kommunalt avlopp. Nåja, det var aldig några större mängder. Jag inbillar mig att de svartvita kemikalierna är relativt harmlösa jämfört med färgdito.

Jag läste en gång om en (tysk/österrikisk?) fotoklubb som samlades där AGFAs(?) avlopp rann ut i floden vissa kvällar i veckan då fabriken släppte ut extra mycket så det gick att framkalla direkt i floden. Det kan vara en skröna men det var innan miljörörelsen kom igång och mycket har förbättrats de senaste 40 åren.
 
Senast ändrad:
Vettigast är att ta en 5 liters dunk & skära upp sidan och lägga den ner.
Fyll på förbrukad vätska allteftersom och låt vattnet dunsta bort.
Är det tillräckligt varmt och vattnet dunstar så kommer du inte att behöva tömma fix-dunken förrän den dag du får ta rullatorn till miljöstationen.

Väl litet kärl för den som jobbar regelbundet i mörkrummet kanske? För min egen del behövs 25-litersdunkar att tömma fixet i. Får sådana från en kem-fabrik som tillverkar olika rengöringsmedel och kemiprodukter. Sen är det nog lite knepigt med avdunstningen vintertid också? Kanske fryser vätskorna? Har aldrig provat så jag vet inte. Lite knepigt med barn och lösspringande husdjur som katter också, för man vill ju inte ha ett sånt öppet kärl ståendes inomhus.
 
Väl litet kärl för den som jobbar regelbundet i mörkrummet kanske? För min egen del behövs 25-litersdunkar att tömma fixet i. Får sådana från en kem-fabrik som tillverkar olika rengöringsmedel och kemiprodukter. Sen är det nog lite knepigt med avdunstningen vintertid också? Kanske fryser vätskorna? Har aldrig provat så jag vet inte. Lite knepigt med barn och lösspringande husdjur som katter också, för man vill ju inte ha ett sånt öppet kärl ståendes inomhus.
Självklart funkar det inte om det blir mycket vätskor.
Och så kallt så att det skulle frysa har jag inte inomhus. :)

Men jag har ett garage med värme.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.