Annons

Mikroskopfoto - adaptertips

Produkter
(logga in för att koppla)

Panoreda

Medlem
Sagitta (www.sagitta.se) som säljer diverse skolutrustning har tagit med en mikroskopadapter och T2-ringar för diverse systemkameror för totalt ca 1700:-.
Jag har testat med min Canon EOS 400D på dels ett stereomikroskop (där adaptern placeras i ett av okularhålen) och dels ett standard monookulart mikroskop.

Installationen och intrimningen var busenkel. Bara att skruva ihop adaptern med T2-ringen och sätta på kameran, dra ut okularet och sätta dit kameran i stället.

Exponering i läge P fungerar bra. Fokusering måste förstås göras med mikroskopet och med ögat i kamerasökaren. Inte alldeles enkelt att få bra skärpa, men fullt möjligt. Lång exponeringstid (någon sekund) kräver ett stadigt bord och trådutlösare. Låst spegel är nog också en fördel.

Hur som helst - det fungerade och var enkelt även om det är en bit kvar innan Lennart Nilsson ska känna sig hotad. Men bilderna blir hur som helst betydligt vassare än de 1-2Mpx "mikroskopwebkameror" som finns för ändamålet.
 
Dum fråga kanske, men välter inte hela arrangemanget med stereomikroskop och kamera lätt?

Jag är intresserad av detta, har du några bra bilder på resultatet?
 
Hej!

Inga problem med vikten. Åtminstone våra mikroskop är väsentligt tyngre än ett kamerahus.
De svårigheter jag hittills sett är

...att det finns flera olika luppdiametrar, så passningsringar kan behövas om man har otur.

...att det blir väldigt mörkt (läs kolsvart) i sökaren med mikroskopets största objektiv (50x och uppåt) vilket gör skärpeinställningen närmast omöjlig och alltså begränsar hur stora förstoringar man kan fota.

Det kommer förmodligen fler bilder efter hand, men som smakprov har jag lagt ut en av testbilderna här:
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/1684729.htm
 
Sagitta har en stereolupp med 20x resp 40x förstoring, enklaste modellen. Det borde väl fungera skapligt med en sådan?

Tack för bilden förresten, intressant att se!
 
Sagitta har en stereolupp med 20x resp 40x förstoring, enklaste modellen. Det borde väl fungera skapligt med en sådan?

Tack för bilden förresten, intressant att se!

Vi använde just den stereoluppen för bilden du såg. Funkar bra, men har okulardiameter som förutsätter skarvring. Skulle tro att de säljer sådana också.
 
Med kompakt?

Vi använde just den stereoluppen för bilden du såg. Funkar bra, men har okulardiameter som förutsätter skarvring. Skulle tro att de säljer sådana också.

Ingen som provat dessa stereoluppar/mikroskop med kompaktkamera? Borde ju fungera bättre och ge bättre bilder, så är det ju i alla fall när det gäller digiscoping (fotografering genom tubkikare). Detta är ju iofs mera utprovat och där är det ju kompaktkamror som gäller till 99 %. Med kompakten slipper du spegelrörelsen och om bara diametern på okularet är hyfsat stor så slipper du också ljusförlusterna som en spegelreflex ger. (Om man fotar med ett objektiv, med större diameter än okularet, mellan okular och kamera). Fast kanske är det så att man inte använder något objektiv när man använder DSLR ?! Vid Digiscoping är i alla fall kompaktkameran överlägsen systemkameran.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.