Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Migrera Lightroom mellan datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Jag kommer halvsnart skaffa en ny dator där Windows installeras från scratch. Ingen överflytt av hårddisk från gammal dator. Jag kör nu LR4, kommer förr eller senare gå över till LR5 - precis när jag gör det spelar ingen större roll för mig, kan göras före eller i samband med datorbytet.

Att få in min nuvarande LR-katalog i nya installationen ska inte vara några konstigheter, det är väl i princip bara att kopiera in lrcat-filen och se till att det är samma katalogstruktur på bildfilerna. Men sedan har jag förstås en massa andra inställningar, presets, färdiga exportalternativ och sådant. Känner någon till något (enkelt) sätt att få över dessa till ny installation? Så att jag slipper sitta och uppfinna alla hjul igen.

Presets är väl hyggligt hanterbart, de kan exporteras (en och en?). Sedan vet jag inte.

Här är Adobes lista med sökvägar till alla filer.
Pluginet TPG-LR Backup kan bla exportera alla inställningsfiler. Har för mig att den inte tog med nyckelord(?), men dessa kan exporteras enkelt ur LR i Metadata menyn -Exportera nyckelord.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto