Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Migrera från Aparture till Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Taccarino

Ny medlem
Nu när Aparture inte längre uppdateras så har jag tänkt migrera mina bilder från detta program till Lightroom. Det finns som bekant ett hjälpmedel till detta men jag har samtidigt tänkt byta plattform från OSX till Win. Vet någon hur man gör en sådan flytt? Hittar inte ett program till PC som klarar detta utan bara inom Macsystemet.

Nu när Aparture inte längre uppdateras så har jag tänkt migrera mina bilder från detta program till Lightroom. Det finns som bekant ett hjälpmedel till detta men jag har samtidigt tänkt byta plattform från OSX till Win. Vet någon hur man gör en sådan flytt? Hittar inte ett program till PC som klarar detta utan bara inom Macsystemet.

Har inte kört Aperture, så kan inte svara där mer än att jag vet att Adobe har funktioner som underlättar import till Lr.

Däremot så har jag både Mac (MBPr 15") och PC (Surface Pro 2 och flera andra modeller), men är lite osäker på vad du tänker på kring flytten?

Som jag förstått det får du migrera ditt Aperture-bibliotek till Lightroom under Mac OS X. Därefter kopierar du katalogfilen och övriga filer till din Windows installation (via ett USB-minne, extern hårddisk eller dylikt). Därefter öppnar du katalogfilen i Windowsversionen av Lightroom.

Eftersom Mac OS X och Windows använder olika katalogstrukturer får du sedan antagligen länka om sökvägen till bildmappen från Lightroom.

Se:
https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/catalog-faq-lightroom.html#How%20do%20I%20move%20a%20catalog?
https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/catalog-faq-lightroom.html#My%20catalog%20can't%20find%20my%20photos.%20How%20do%20I%20find%20them?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto