Annons

Midsommarfest med systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

emji

Aktiv medlem
Hej!
Ett par midsommaraftonrader.....
Om ett par timmar är det dags att binda midsommarkrans, dansa runt midsommarstången, sill & nubbe, jordjubbstårta, kaffe med ett par stänkare till....

Saken är den att jag ska försöka vara lite social idag och inte vara bakom sökaren hela dagen. Tar ni med er lilla "IXUS" eller blir det ryggsäcken med tele, vidvinkel, macro mm mm?

Är det bara jag som har funderat på det här kring utrustning/högtider?

Nu har jag bestämt mig iallafall.
Jag gör min 20D så liten som möjligt (utan batterigrepp) och ett diskret objektiv (50 mm).
Men 580 blixten då?? Då är man ju tillbaka till ruta ett igen med "ingen enkel utrustning".
Jag nöjer mig ett ljuskänsligt objektiv, den interna blixten och fotar på lite högre ISO.

En bild är bättre än ingen bild.

Avslutningsvis....
Ät inte för mycket sill och ha en riktigt trevlig midsommar med familj/vänner.

Mvh,
Michael Jönsson
(som måste gå och kolla om batterierna är uppladdade....;)

För att vara på säkra sidan, använd en vattentät kamera - som kan spolas av efter festen.........

ljusstark vidvinkelzoom och kamera, ingen blixt eller batterigrepp = enkelt och bra :)

Som vimmelfotograf kan jag bara bekräfta och konfirmera, "make it simple" fast kanske en zoom istället för en fast glugg! bländare på 2,8 funkar länge och bra. Dagens inbyggda blixtar funkar bra, till ändamållet :)

När jag ska dricka sprit tar jag kompakten. När jag ska vara social tar jag kompakten, när jag ska dokumentera tar jag ibland systemkameran, ibland konpakten. "Hell I was there!"-bilder och festbilder behöver jag inte RAW och 8MP för, men andra ställer höga bildmässiga krav även på dessa.

/Pontus

Systemkameran stannar hemma, för den här typen av bilder duger den lille kompakta "fyllekameran" ;)

Förra midsommar var detta min "fyllekamera". Sitter här och klurar vad för kamera jag ska ha med i år?

Bilagor

• pict0206.jpg
    pict0206.jpg
    38.8 KB · Visningar: 392
Fyllekamera

Jag brukar dela ut de gamla kompaktdigitalerna som ligger i skrivbordslådan. Sätta dem på automat och ber alla barnen härja fritt. En och annan bild blir faktiskt bra och jag själv kan slappna av med sillen och ägna mig åt skrålandet. He he.

Go midsommar.

Mvh R Kobsa

Har fn bara 1 kamera och på den ska/skulle det sitta en 18-50/f2,8....
Är inte orolig för spill, inte iaf i dag, då det blir en lungn kväll med städade kompisar.
Vet inte om kameran får följa med.

Ha en trevlig midsommarafton !

Ps:
Glöm inte a man blir stadigare på handen med en liten rackare innanför västen. =P

ANNONS