Annons

midsommarblommor & rödbläror

Produkter
(logga in för att koppla)

Wild Rose

Aktiv medlem
Hej!
Har försökt att fota både midsommarblomster och
rödbläror (det är dom här rosa blommorna som pryder våra diken och är lite ludna i själken)
När jag ser dem "live" så lyser dom så vackra och färgerna är så underbara.
Jag får till både bra ,vinklar och skärpa på dem men färgerna blir väldigt blaskiga och tråkiga.
Nästan så att dom liksom tappar färgen.
Hur bär ni er åt för att behålla blommornas vackra färg, utan med efter bearbetning i ps?

Kameran jag använder är Canon Powershot A95

Trevlig midsommar allihopa!
/A

Finns väl tyvärr ingen patentlösning eller genväg. En viktig faktor är fint ljus och korrekt exponering vid fototillfället, för att få en bra grundbild. Sedan skulle jag nog säga att alla bra bilder du ser här har efterbehandlats på något sätt.

Midsommarblomster är en knepig blomma att plåta har jag märkt. :)
För det mesta blir den konstigt röd.
Lite kan man fixa till i PS med att dra lite i nivåerna.
Jag har en bild på midsommarblomster i mina album, den fick en hyfsat bra färg, men det kan bero på att jag hade en massa gräs i förgrunden. :)

En trolig bov är överexponering. Både blommorna och friskt gräs är något mörkare än 18% (som exponeringsmätaren är kalibrerad efter). Det ger en liten överexponering. Botemedlet är att ställa in 1/2 - 2/3 exponeringskompensation åt minushållet.

rödbläror är nog min favvo blomma!
Jag har inga färgproblem men så använder jag alltid dia...kanske är det som är lösningen? =)

Även jordarten, fuktmättnad och tillgång på olika mineraler där den växer påverkar färgen. Så det som är sant på ena ängen stämmer inte med den andra. Vem har levererat den äkta, genuina blomman och dess färgsättning? Jag vet inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar