Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Microsoft Pro Photo Tools 2

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag använder Microsoft Pro Photo Tool för att skriva ITPC-taggar till en del av mina bilder men har retat mig på att tumnaglarna är så små på min dator.

http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/default.aspx

Kollar man på bilden på Microsofts sida så ser tumnagelbilderna precis så lagom stora som jag skulle vilja ha dem men så ser det inte ut i verkligheten för mig.

Om det nu är jag som har missat en inställning, varför visar man upp en bevisligen manipulerad bild av en programvara?

Så här ser det ut på min dator (i största "image-size" på tumnaglarna)

Bilagor

• MS.jpg
    MS.jpg
    23.8 KB · Visningar: 340
Har du provat att dra i reglaget som sitter under tumnaglarna? Det ser ut som ett typiskt "Ändra storleken på tumnaglar"-reglage.

Ganska lustigt om man manipulerar en funktion som borde vara väldigt enkel att inplementera... Jag hittar fan inga inställningar som kan få dem så stora. Reglaget är redan i maxläge

Den kanske använder de i filen inbäddade tumnaglarna så att storleken varierar med vilken kamera man har?

Jag har inte kikat på det där programmet nämnvärt mycket, men inte är det väl primärt till för att titta på bilder med?

Den kanske använder de i filen inbäddade tumnaglarna så att storleken varierar med vilken kamera man har?

Jag har inte kikat på det där programmet nämnvärt mycket, men inte är det väl primärt till för att titta på bilder med?
Nej, programmet är inte primärt till för att kika på bilderna men för mig som gärna skulle se en större tumnagelbild så är det retligt att Microsoft visar upp det på sin "screenshot" men som inte fungerar i verkligheten.

Jag har testat med filer från Nikon D80, Nikon D300 och Canon 1D mkIII men alla blir i samma storlek.

Nej, programmet är inte primärt till för att kika på bilderna men för mig som gärna skulle se en större tumnagelbild så är det retligt att Microsoft visar upp det på sin "screenshot" men som inte fungerar i verkligheten.
Jag skulle gissa att skärmdumpen från Microsoft är tagen på en dator/skärm med lägre upplösning än vad du använder.

Sedan, för den som "taggar"/"textar" mycket så rekomenderar jag Photo Mechanic (Härefter kallat PM), som finns för både Windows och OS X, går att testköra i 21 dagar:
http://www.camerabits.com/site/index.html

Det har ett stort antal funktioner som verkligen snabbar upp arbetsflödet när det gäller just att "tagga" bilder, och är dessutom grymt snabbt på att rendera bilderna.

Min favoritfunktion i PM är "code replacement", som gör det möjligt att ersätta förkortningar med exempelvis ett spelarnamn. Lite mer om hur det funkar finns här:
http://www.sportsshooter.com/news/1951

Finns en hel massa andra trevliga funktioner i PM, men de får inte rum här.
Kan dock säga att PM är väldigt vanligt hos sportfotografer (själv "upptäckte" jag det efter att Andreas Hillergren tipsat mig om det).

Kanske inte så mycket svar på din ursprunliga fråga, men förhoppningsvis till nytta i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar