Annons

Microdrive

Produkter
(logga in för att koppla)

brage

Aktiv medlem
Har en Canon 300D och har funderat på att köpa ett IBM/Hitachi 1GB Microdrive istället för ett 512MB-kort (ungefär samma pris nu...). Är dessa mycket ömtåligare än ett kort och finns det fler för- eller nackdelar? Vad ska man satsa på...?
 

Bilagor

  • ibmmicrodrive1gb.jpg
    ibmmicrodrive1gb.jpg
    14.4 KB · Visningar: 611
De ska vara ömtåligare..min microdrive har fungerat felfritt i flera år dock.

Microdriven drar något mer ström och är inte lika snabb som de snabbare varianterna av CF.
Väl så snabb som standard CF dock.
 
Tack för det snabba svaret...det låter ju bra och enl. Sc. Photo så var det ingen fara med dom så länge man inte slängde dom i golvet. Det får nog bli en sådan trots allt....
 
slänger eller tappar

Dom håller inte för ett stående drop ner i golvet, nåt att iallafall ha i bakhuvet om man står o fibblar med en full microdrive ;)
 
Skulle jag köpa ett minneskort nu så skulle jag köpa ett snabbt CF för hastighets skull, inte för tåligheten.

När jag köpte min microdrive så kostade 1gb CF över 10 000:-....och 1gb microdriven 2500:-..liiite skillnad :)
 
har aldrig haft nåt annat än Microdrive, jo ett 16 MB kort som följde med senaste kamerafyndet, o de har aldrig falerat. Och jag har droppat en av dem i stenbeläggningen på slottsbacken nyss o den klarade det med...

Skulle tveklöst köpa flera microdrivar om inte CF-korten är billigare när det eventuellt blir dags...
 
Jag gjorde en ovetenskaplig test igår kväll.
Jag testade skrivhastigheten på mina kort.
Jag har Sandisk 512 Ultra II och IBM Microdrive 1 GB. Jag kunde ta lika många bilder iföljd med båda korten. Läshastigheten testade jag aldrig.
Vad säger man ?
 
brage skrev:
Har en Canon 300D och har funderat på att köpa ett IBM/Hitachi 1GB Microdrive istället för ett 512MB-kort (ungefär samma pris nu...). Är dessa mycket ömtåligare än ett kort och finns det fler för- eller nackdelar? Vad ska man satsa på...?

Jag har trehundran med Hitachi 1GB microdrive och tillför följande subjektiva åsikter till tråden.
Hastighetsskillnaden relativt lite snabbare CF-kort märks framförallt då man bläddrar och zoomar omkring i bilderna, men inte så himmla mycke då man bara tankar ner bilderna till datorn.

Jag fyller sällan mer än 512 MB åt gången, och skulle nog egentligen varit lite gladare med ett snabbt 512MB CF istället. :)

/mattias
 
Re: slänger eller tappar

Pettran skrev:
Dom håller inte för ett stående drop ner i golvet, nåt att iallafall ha i bakhuvet om man står o fibblar med en full microdrive ;)

Gjorde jag igår, skulle ta ur den ur kortläsaren, först gick det inte, tog i lite, POFF så flög den över halva rummer ner i golvet, fast jag kan ha haft tur, tror den hamna på en "leksaks pruttkudde" som låg på golvet, från medföljande Gustaf tidning :D
 
twang skrev:
Jag gjorde en ovetenskaplig test igår kväll.
Jag testade skrivhastigheten på mina kort.
Jag har Sandisk 512 Ultra II och IBM Microdrive 1 GB. Jag kunde ta lika många bilder iföljd med båda korten. Läshastigheten testade jag aldrig.
Vad säger man ?
Man säger att kortet inte påverkade kamerans buffertminne :) Jämförde du hur lång tid det tog för kameran att skriva ner bilderna till kortet efter att du skjutit klart också?
 
Finns en jämförelse här enligt den är microdriven lika snabb som "256 MB Canon High Speed Type I Compact Flash card"
 
Microdriven klara upp till 5MB/s. Begränsningen ligger i huvudsak hos kameran som du använder. Av någon anledning så har kameratillverkarna antingen valt att snåla rejält eller helt enkelt begränsa hastigheten.

Den krets som behövs för att läsa/skriva CF-kort (i hög hastighet) är nämligen inte speciellt dyr. Du kan tex köpa en USB2.0/FireWire-läsare som klarar av de flesta minneskort för 200-300kr.

Tyvärr verkar många kamerror inte klara av mer än kanske 0.5-1MB/s som mest. Bara de riktigt dyra kamerorna är snabbare.
 
har läst om det... o sen kan man pilla in en gammal 1 GB istället... o det räcker till en hel del musik... vem säljer den där prylen??
 
Jag har inte hört någon som haft problem med den. Vissa kameror stödjer dock inte mer än 2GB. Men en förlust på 200MB är kanske inste så farligt med tanke på prise/utrymme.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.