Annons

Microdrive i Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

stäck

Aktiv medlem
Jag behöver utöka min minneskapacitet. Just nu har jag ett SanDisk Ultra II 512MB som fort blir fullt.
Jag lutar åt en 4GB Hitachi Microdrive, som ju kostar ungefär lika mycket som ett 2GB-kort (av samma typ som det jag har).

Om bara 7D hade varit med i CF Database hade kanske valet varit lite enklare.
Skrivprestanda (som är det intressanta) varierar rätt mycket mellan olika kameror. Oftast är Microdrive (de nyaste modellerna) lite långsammare än de snabbaste flash-korten.
Jag upplever att jag får någonstans runt 1-2MB/s skrivhastighet med mitt minneskort, vilket i sig är ganska dassigt. Är det någon som har några siffror på hur andra minneskort beter sig, och hur Microdrive står sig mot dessa?

Ah. Där ser det ut som om de flesta snabba snygga kort har samma kassa skrivhastighet, och Microdrive är ganska överens med resten. Fast det är ju bara en person som testat...

Om ingen går så mycket fortare än 1MB/s kanske man klarar sig lika bra med "vanliga" (billiga, långsamma) CF-kort. Å andra sidan är 4GB Microdrive överlägset billigast.

Eftersom 7D är erkännt långsam på att skriva tror jag inte att typen av CF-kort spelar någon större roll.
Minnesbufferten på 128Mb tar ju ca 120 att skriva ut med Sandisk Ultra II enl tidigare tester ~= 1 Mb/s. vilket de flesta andra kort också klarar.

Lite angående samma ämne:

Jag har läst en del om att D7D måste skriva ner allt från bufferten till minneskortet innan man kan börja knäppa bilder igen. Stämmer detta verkligen?

Om vi säger att jag tar två bilder (utan att fylla bufferten), och kameran börjar skriva till minneskortet. Kan jag då ta ett par bilder till utan avbrott eller liknande på grund av att kameran redan jobbar med att skriva till minneskortet?

Mvh Mikael

Nej det stämmer inte, så fort minnet släppt så det finns plats för en ny bild så är det bara att skjuta. Du kan plåta 128 meg innan bufferten är full och du kan alltid plåta så länge det finns plats i bufferten även fast den skriver till kortet.

Mvh/Ove

Precis. Om man fyller bufferten med t.ex. 9 RAW-bilder så ser man den där lilla siffran nere till höger i sökaren sakta räkna upp (skjuter man i JPEG räknar den upp hyfsat fort), och så länge den är >0 så kan man ta bilder.
Testade just mitt minneskort. 9.22 sekunder per bild i RAW, 0.95MB/sekund.

Tack! Det var precis det jag undrade över!

Johan:
Du skriver att D7D bara kan skriva till minneskortet med en hastighet av 0.95 MB/sekund.

Av det borde man kunna dra slutsatsen att det är onödigt att lägga ner pengar på jättesnabba minneskort, eftersom kameran ändå inte utnyttjar kortets hastighet maximalt?

/Micke

Det verkar inte bättre. Man kan väl gå och hoppas på en firmwareuppdatering som kan skriva snabbare, men än så länge verkar ingen ha kommit över 1MB/s med CF-kort. Däremot verkar somliga ha nått runt 1.5MB/s med SD-kort (med adapter).

Men det var ungefär det jag undrade om när jag startade tråden... Hursomhelst tror jag inte Microdrive kan vara långsammare, så jag köper nog en sån.

En liten fundering:
En Microdrive drar ju mer ström än ett flash-CF-kort när man skriver till det. Förmodligen drar det en i princip konstant ström medan det "jobbar", eftersom det ska snurra en motor. Eftersom Dynax 7D är sämst i klassen vad gäller skrivhastigheter till minneskort (~1MB/sekund), så borde Microdrivens strömförbrukning ha störst negativ inverkan på en 7D. Där måste den ju jobba runt 9 sekunder för varje RAW-bild, medan vissa andra kameror klarar sig med 2 sekunder. Kommer inte en sån bild då att kosta 4-5 gånger så mycket "el" på en 7D?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar