Annons

Micro

Produkter
(logga in för att koppla)

Roachie

Aktiv medlem
Hej alla forumiter,

jag har under en längre tid sökt efter en sammanställning över Nikonobjektiv och vilken förstoringsgrad de får vid reverserad koppling utan framgång. Vänder mig därför till er om ni haft större framgång i erat sökande.

Jag använder mig själv utav ett Nikkor N-C Auto 24/2.8 (ensamt + reverserat på¨andra objektiv) vilket jag är mycket nöjd med men söker fler alternativ med olika förstoringsgrad.

http://www.macrolenses.de/ är en bra och omfattande sida men täcker dock inte "vanliga objektiv" med reverseringsring.

Så alla tips mottages tacksamt...

Mvh Ricard
 
Om jag inte är helt ute och cyklar så delar man registeravståndet (tror det är ca 45mm) med objektivets brännvidd om man monterar det bakvänt direkt på kameran. Ett 50mm ger ca 0.9:1 , en 24mm ger 1.88:1 osv.

Monterar man det på ett annat objektiv tar man det rättvända objektivets brännvidd delat med det bakvända objektivets brännvidd. En 50mm på ett 100mm objektiv ger 2:1. En 24mm på samma 100mm objektiv ger 4.16:1. Detta är med det rättvända objektivet fokuserat på oändligheten, man får såklart aningen större förstoring på närgräsen, men skillnaden är ganska liten.

Eller är du ute efter något mer detaljerat som tar hänsyn till att objektiv inte alltid har den brännvidd de är märkta med osv?
 
Senast ändrad:
Aaahh...många tack för svaret....det var mer än jag vågade hoppas på.
Vad står registeravståndet för och är det en konstant och skiftar det från märke till märke?

Mvh Ricard
 
Registeravståndet är avståndet mellan objektivbajonetten och filmplanet (sensorn), avståndet är konstant för varje kamerasystem. Olika kamerasystem har olika registeravstånd: Nikon F 46,5 mm, Canon EF 44 mm, Sony A 44,6 mm, Pentax K 45,46 mm, Olympus/Panasonic m4/3 20 mm och Sony NEX 18 mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.