Annons

Micro Nikkor AF-S VR 105 f/2.8G IF-ED och DX kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Isonoise

Ny medlem
Hej,

Precis börjat med foto och håller på och lär mig för fullt.

Än så länge har jag bara:
Nikon D7000
Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G ED VRII
AF Nikkor 50mm f/1.4D.

Vill införskaffa mig ett macro glas och undrar om linsen i rubriken skulle funka bra på en D7000?

Vill gärna undvika att köpa DX linser då jag förmodligen kommer att köpa efterträdaren till d700, när nu denna kommer släppas.

Tack för ett bra forum, har lärt mig genom att kolla runt...
 
Om du bara vill experimentera och testa lite innan du lägger en större summa på ett riktigt macroobjektiv kan du testa med billiga närbildslinser eller mellanringar. Det duger gott och väl för att prova på, om det var syftet :)
 
Nikon micro

Hej Johannes.
Objektivet är mycket bra och fungerar bra på en DX kamera. Jag håller dock med Jesper, prova dig fram först. Det är lite "svårare" med en närbildslins att hitta skärpan men det blir bra närbildsbilder.

Ett annat bra alternativ är NIkons 60mm micro som är hälften så dyr som 105:an. Sedan är det ju viktigt att du vet vilken typ av macrobilder som du tänker fota inna du bestämmer dig. Sök efter en bra begagnad lins.

Du vet väl också att riktigt bra macrobilder förutsätter att du har stativ även om det kan bli hyggligt bra med VR.

Hälsningar
Erik
 
Tack så mycket alla som svarat.

Blir att köpa ett sådant även om det kan vara svårt i början.
Skulle säkert vara smartare att köpa en billigare lins till att börja med, men jag föredrar att köpa det jag siktat in mig på, ångrar mig alltid efteråt annars. Så iom att den fungerar fint på d7000 får jag ta smällen att det är lite dyrt.


Du vet väl också att riktigt bra macrobilder förutsätter att du har stativ även om det kan bli hyggligt bra med VR.

Hälsningar
Erik

Stativ skall inhandlas i kväll.

Någon som har tips om stativ som fungerar fint?
 
Tack så mycket alla som svarat.

Blir att köpa ett sådant även om det kan vara svårt i början.
Skulle säkert vara smartare att köpa en billigare lins till att börja med, men jag föredrar att köpa det jag siktat in mig på, ångrar mig alltid efteråt annars. Så iom att den fungerar fint på d7000 får jag ta smällen att det är lite dyrt.




Stativ skall inhandlas i kväll.

Någon som har tips om stativ som fungerar fint?

105an funkar bra på både DX och FX. Har själv använt den på både D300 och D3, numera hänger den mest på D300an när inte dottern använder den på sin D5000. tror inte du blir missnöjd.
 
Det är ofta en fördel med längre brännvidd på macro eftersom man kommer längre från motivet, så en 105:a skulle jag föredra framför 60mm. 200mm skulle vara ännu bättre. Det är mest en ekonomisk fråga.
Jag använder manuell 105:a med DX vilket funkar om man har tid att ställa skärpan för hand.

Stativ som kan hålla kameran på låg höjd är en fördel vid makrofoto utomhus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.