Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro Nikkor 105 VR + Telekonverter 2x

Produkter
(logga in för att koppla)

Lucanus

Aktiv medlem
Hej jag funderar på att skaffa 2x Telekonverter till min Micro Nikkor 105 VR. Jag undrar hur det fungerar tillsammans både vid makrofoto och som tele. Finns det någon som har provat den här varianten och skulle kunna skriva några rader om det?
tack för svaret
//Stanislav
 
Inte 2x, men jag använder ofta 1,7x konvertern tillsammans med Nikkor 105/f2,8 VR Micro. Bortsett från att man förlorar AF så fungerar det bra.
Jag använder främst kombinationen för att få större arbetsavstånd vid makrofotografering av insekter.
 
Inte 2x, men jag använder ofta 1,7x konvertern tillsammans med Nikkor 105/f2,8 VR Micro. Bortsett från att man förlorar AF så fungerar det bra.
Jag använder främst kombinationen för att få större arbetsavstånd vid makrofotografering av insekter.

Varför förlorar man AF med 1.7'an, det är ju en f2.8 glugg, eller är det bara på närgränsen man förlorar den ?

/kent
 
Varför förlorar man AF med 1.7'an, det är ju en f2.8 glugg, eller är det bara på närgränsen man förlorar den ?

/kent

Jag har samma kombo 105 + 1,7. Jag upplever att autofokusen blir för osäker vid närbilder men å andra sidan är det inget problem då jag fokuserar manuellt. På längre avstånd funkar det. Jag använder kombon sällan pga skärpeförlust, försöker komma närmare i stället. /FW
 
Jag har samma kombo 105 + 1,7. Jag upplever att autofokusen blir för osäker vid närbilder men å andra sidan är det inget problem då jag fokuserar manuellt. På längre avstånd funkar det. Jag använder kombon sällan pga skärpeförlust, försöker komma närmare i stället. /FW

Är det problem med AF (med konv. 1,7x) bara vid makrofoto eller i övrigt åxå?
//Stanislav
 
Är det problem med AF (med konv. 1,7x) bara vid makrofoto eller i övrigt åxå?
//Stanislav

Min funkar bra med autofokus och konvertern (1,7) så länge man inte går nära. I och med att fokusområdet är så stort är det lätt att den börjar gå fram och tillbaka vilket tar tid. På normalt avstånd tycker jag det funkar bra. /FW
 
Min funkar bra med autofokus och konvertern (1,7) så länge man inte går nära. I och med att fokusområdet är så stort är det lätt att den börjar gå fram och tillbaka vilket tar tid. På normalt avstånd tycker jag det funkar bra. /FW

Kanske har det att göra med att bländar värdet stiger vid närgränsen så att den övre gränsen på f8 kommer i anspråk.

Här finns Nikons kompatibiltetlista för telekonvertrar till AF-objektiv:
ftp://ftp.nikon-euro.com/Manuals/uAUooy9ev9/af_lenses-En.pdf

Enligt den ger ingen konverter AF med 105/f2,8 VR.

Länken funkar inte, att Nikon skriver att objektivet inte funkar med konverter har nog med att göra att den övre gränsen på f8 överskrids när man går nära, men vid normalt foto verkar det ju inte vara några problem.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.