crilloan
Avslutat medlemskap
Springer runt i cirklar och behöver vägledning.
Behöver en ny kamera.
Nuvarande kamera är en ixus 850, för långsam o för ljussvag. Inte rolig att fotografera med!
Fram till för 5 år sedan använde jag en analog eos 1000Fn, bytte dock aldrig objektiv annat än när det första gick sönder. Kan klassas som riktig amatör men med visst teknikintresse o ett långsamt återkommande fotointresse.
Huvudsakliga motiv.
Två små barn som sällan sitter still samt vardagsfotograferande.
Naturbilder.
Krav:
Hyffsad på inomhusfotografering utan blixt.
Någorlunda snabb, kompaktkameran vi har hinner inte få med dom på bild, bra autofokus
Videofunktion, minst 720P,
Enkel att använda (krav från sambo
Gå att växa i om det återuppståndna intresset håller i sig (teknikintresserad frågeställare)
Helst vridbar skärm (risk att jag skulle ångra mig om jag inte valde en modell med det)
Rolig att fota med
Har efter stor vånda kondenserat ned det till några huvudspår
Panasonic Lumix DMC-G2
Finns för 4000kr, behändig och kompakt, populär hos sambon (storlek o finns i färg Ska tydligen vara lättanvänd, bra på video.
(är det värt 5700 för nyare G3?)
Micro 3/4 ?
Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med att välja det som system?
Är det en standard som har framtiden för sig?
Eller klassiska spegelreflex som
Nikon D5100 o Eos 600D
(större, tyngre, dyrare),
(vore det inte för skärm känns det som att Nikon D3100 är svårslaget för priset den ligger på nu, kring 4500)
Eller ska man bryta ihop o köpa en ny kompakt eller superzoom?
Mycket tacksam för input, slut i huvet o vill ha kameran så jag kan börja ta kort stället för att sitta o läsa tester...
C
Behöver en ny kamera.
Nuvarande kamera är en ixus 850, för långsam o för ljussvag. Inte rolig att fotografera med!
Fram till för 5 år sedan använde jag en analog eos 1000Fn, bytte dock aldrig objektiv annat än när det första gick sönder. Kan klassas som riktig amatör men med visst teknikintresse o ett långsamt återkommande fotointresse.
Huvudsakliga motiv.
Två små barn som sällan sitter still samt vardagsfotograferande.
Naturbilder.
Krav:
Hyffsad på inomhusfotografering utan blixt.
Någorlunda snabb, kompaktkameran vi har hinner inte få med dom på bild, bra autofokus
Videofunktion, minst 720P,
Enkel att använda (krav från sambo
Gå att växa i om det återuppståndna intresset håller i sig (teknikintresserad frågeställare)
Helst vridbar skärm (risk att jag skulle ångra mig om jag inte valde en modell med det)
Rolig att fota med
Har efter stor vånda kondenserat ned det till några huvudspår
Panasonic Lumix DMC-G2
Finns för 4000kr, behändig och kompakt, populär hos sambon (storlek o finns i färg Ska tydligen vara lättanvänd, bra på video.
(är det värt 5700 för nyare G3?)
Micro 3/4 ?
Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med att välja det som system?
Är det en standard som har framtiden för sig?
Eller klassiska spegelreflex som
Nikon D5100 o Eos 600D
(större, tyngre, dyrare),
(vore det inte för skärm känns det som att Nikon D3100 är svårslaget för priset den ligger på nu, kring 4500)
Eller ska man bryta ihop o köpa en ny kompakt eller superzoom?
Mycket tacksam för input, slut i huvet o vill ha kameran så jag kan börja ta kort stället för att sitta o läsa tester...
C