Annons

micro 4/3 och andra EVIL

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
JAg köpte just en 450 + kitoptik på Mediamarkt för 2000:- för att ha som relativt kompakt komplement till mitt Canonsystem. JAg blev faktiskt imponerad över känslan i knapparna för en så billig kamera. Mitt alternativ var att titta på en sk EVIL spegellös systemkamera. Vad som slagit mig om man tittar på dessa, t ex EP-1 är att man har tagit bort pentaprisman/pentaspegeln och spegeluppfällningsmotorn och tar MER betalt! Det billigaste priset på någon EVIL är just nu EP-1 för 4000:- (tror det är pixmania), sedan kommer Samsung NX10 för 5200:- (Mediamarkt bl a) det måste vara väldigt mycket vinst för företagen då dessa kameror görs. Visst, det finns en utvecklingskostnad, men för själva kameran - ändå. Bara en tanke.

EVIL ett helvete för kund eller tillverkare

Grattis till ett bra kamera-kit till ett otroligt bra pris!

E-4xx serien av kameror är mycket trevliga och jag använder själv och gillar min E-400. Saknar dock IBIS, dvs bildstabiliseringen ibland, kan få skakningsoskärpa i kvällsbilder. Beror dock på att CCD-sensorn i E-400 inte är lika bra vid höga ISO-tal som din E-450 med MOS-sensor.

Klart att EVIL-köparna fortfarande är early adopters, vilka får betala ett premium för nyintroducerade produkter på marknaden. Konkurrrensen är ju till viss del åsidosatt genom den inlåsningseffekt, som de unika objektivfattningarna medför och alltid gjort i kameraindustrin.

Sen säljer EVIL på nyhetens behag, ett kompaktare system, samt video förstås. En del av prisdifferensen kan kanske tillskrivas videofunktionaliteten, med dess krav på snabbare bildflöde och lagringskrav.

Vi får nog dras med en relativt hög prisbild på EVIL ett tag till och även om Pentax, Nikon och Canon mot förmodan skulle kasta sig in helvetet med ytterligare en objektivfattning att underhålla.

Håller med Thore sen tror jag EP kamerorna säljer en del på retrodesignen också.

Prisjakts billigaste 450 ligger på 3800:- nu så det är inte så stor skillnad när inte Mediamark får tag på några lastbilar med kameror och använder dom som lockvaror. Själv lyckades jag övertyga mig själv att jag inte behövde en tredje kamera men det var nära :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto