Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mf26

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
Hej,

Jag funderar lite på att eventuellt beställa multifunktionsbakstycket MF-26 till min F90x men är lite osäker på om det verkligen är värt pengarna? Är lite besviken på att en såpass dyr kamera inte har möjligheten att t.ex dubbelexponera..

Funktioner med MF-26 är bland annat:
  • Utskrift av exponeringsdata och dylikt på neg.
  • T-Läge, exponeringar upp till 99 timmar
  • Sekvensfota 2-19 rutor
  • Bracketing
  • Intervall timer
  • Focus prioritering
Det kostar 4000:- nytt på scandinavianphoto.se men jag har hittat för $160 i USA så jag funderar på att beställa det med lite andra grejer. Men är det värt pengarna? :confused:

/Malm

Det beror väl på om du tycker att funktionerna som det ger är värt 1700-4000:-

Det skulle vara att det skriver exponeringsinformation på filmen då och multiexponering.

Bara som ett tillägg...

Canon EOS 10 har nästan allt det som standard i kameran för 1500:- ber på tyska e-bay.. hehehe :D

Ps...blev det ett sigma?

Tydligen, eftersom du frågar om bakstycket.. :rolleyes:

Det som jag faktiskt saknar är möjligheten till dubbelexponering, resten är egentligen bara en bonus. exponeringsinformationen är visserligen en bra-att-ha-grej men inget nödvändigt. Även Canons billighetskamera EOS 300 har ju nästan allt som bakstycket innehåller. 1700:- är kanske en del pengar, men å andra sidan så är 4000:- mer om man skulle ångra sig och vilja ha det senare :rolleyes: :D

Det blir ett Sigma, men först nästa månad, jag behöver något med lite mindre brännvidd först, har ingenting under 50mm nu och det känns lite begränsande. Behöver en scanner också, den jag har scannat på nu har en massa år på nacken och återger varken färger eller toner bra :( DYR hobby det här...

:confused:...Jag har, trots många års plåtande aldrig saknat möjlighet att dubbelexponera. En totalt livsfarlig funktion man sällan har full koll på, och onödig eftersom man kan fixa sånt i efterhand (i dator eller i mörkrummet). Det enda är väl då om man plåtar dia.
Vem dubbexponerar ofta?

Jag har med mina 3 veckors fotande med nya kameran redan saknat möjligheten att dubbelexponera, inte minst vid nattfotografering.

Jag köpte min MF26 mest för dubbelexp funktionen, att kopiera på filmen är skit tycker jag, vem vill ha data på en bra bild annat hade det varit om inkopieringen hade kommit mellan filmrutorna. Alldeles för dyr leksak. Jag använder i stort sett bara dubbelexponeringen vilket jag tycker är viktigt att ha.

Ja det var ju skit att den skriver på bilden.

Även jag multiexonerar ofta vid nattbilder.

Men att hosta upp 1700:- för att kunna dubbelexponera ???

Hade nog hellre köpt ett begagnat hus med den möjligheten.

"...En totalt livsfarlig funktion man sällan har full koll på..." ???

Vadå? Bits den ?
Kan inte förstå varför man inte skulle ha koll på den...

Inge: Det är ju faktiskt skit, helt klart.

Jeppe: Jag tror att jag hellre pungar ut med dom där 1700:- än att jag springer omkring med ett extra kamerahus, blir lite otympligt. Jag har iof en F801 som har den funktionen redan men F90'n är så mycket trevligare att jobba med så 801an kommer aldrig med ut längre. Ska överlägga lite med mig själv, kanske man skulle skita i det och lägga dom pengarna till vidvinkel eller telekassan istället.

/malm

Jag tycker du skall behålla din 801a som både är en slitstark och bra kamera det är alltid bra att ha två hus med sig ut, har själv haft en 801a men tyvärr har både jag och kameran trillat i havet på hönö i Göteborg så kameran drunknade och jag klarade mig

"Frysfokus"

Ytterligare en funtion som MF-26:an har som inte är nämnd här är frys-fokus. Man stället skärpan manuellt på en tänkt punkt, när sedan något passerar den punkten tas en bild. Skojig funktion faktiskt! Jag har tex riggat upp kameran efter viltstigar samt mot fågelholkar (ställer fokus 5 cm utanför hålet => fina flyktbilder på fåglar!). Har givit en del kul bilder!
mvh / Matti

Tas bilden när djuret passerar just den punkten eller räcker det med att djuret passerar linjen mellan kameran och den valda punkten? :)

Slutaren utlöses när autofokussensorn känner av att något är i den förinställda fokuspunkten, ej varsomhelst på en tänkt linje mellan kamera och objektiv.:)

Skall naturligtvis vara en linje mellan kamera och objekt ovan, ej objektiv (ibland är man för snabb för sig själv :D

Hehe, så kan det gå. Börjar ju låta riktigt bra det här.. blir nog ett MF-26 ändå verkar det som. Det låter ju som radiostyrning, fast utan radio :eek: :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar