Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MF "over ride" fungerar inte på Canon RF-optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin BJ

Ny medlem
Hej
Jag har ett RF 600 f11 på en R6:a. Har tidigare använt MF när inte AF hittar mellan vass-strån och annat och kunnat växla mellan detta utan problem och utan att ändra till MF på optiken. Satte på en RF 50 och bytte till baka till 600:an och nu fungerar inte detta längre. Jag har kollat alla inställningar och de tycks stämma - det som gör mig osäker är menyn: Objektiv med elektronisk MF. Denna står i läge OFF och jag kan inte ändra till ON. Jag antar att RF 600 har elektronisk MF väl?
Någon som känner igen problemet eller har någon ide?

Med vänlig hälsning, Martin

Vad jag kan minnas så har mitt RF800/11 alltid krävt att man slår om till MF.
Men så hittade jag detta på nätet: https://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-RF-600mm-F11-IS-STM-Lens.aspx

"The RF 600 has a focus-by-wire or electrical manual focus system (vs. a direct gear-driven design) common for STM lenses, with the manual focus ring electronically controlling the focus of the lens. FTM (Full Time Manual) focusing is supported in AF mode with the camera in One-Shot drive mode (if electronic manual focusing is enabled in the camera menu), but the shutter release must be half-pressed for the focus ring to become active. With the lens' AF/MF switch in the "MF" position, the camera meter must be on/awake for manual focusing to be available."

Och jag som nästan alltid har drive på H+ eller H.

Men drive på Continuous L, H, H+ eller något annat har inte med One Shot att göra. One Shot är motsatsen till Servo, och betecknar typen av autofokus.
Till skillnad från en bild i taget, som heter Single.

Skulle jag i alla fall förmoda att det gör även på de spegellösa. Det har i alla fall varit så på Canons AF-kameror sedan EOS 620/650.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar